Commercie lift mee met het ANP

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) vindt dat het niet kan: een persbureau dat tegen betaling commercieel nieuws naar kranten en omroepen doorsluist. ,,Het ANP gaat over het randje'', vindt bestuursvoorzitter Ron Abram. ,,Zo wordt hun doorgaans zeer betrouwbare berichtgeving ondergraven.''

`Pepsi-cola blijft de voorkeursdrank van Pizza Hut & Taco Bell', `SNS is de eerste bank waar de klant via internet kan sparen', `Tefal opent een klachtenlijn voor stoomstrijkijzers'. Berichten over dit soort onderwerpen duiken met grote regelmaat op tussen de oneindige stroom berichten van het Algemeen Nederlands Persbureau. Bedrijven en instellingen die iets wereldkundig willen maken, hoeven tegenwoordig geen etiketten meer te plakken, brieven te frankeren of persconferenties te beleggen. Ze kunnen ook lid worden van Pers Support, een speciale afdeling van het ANP.

Voor enkele honderden guldens per jaar garandeert de nieuwsdienst dat hun nieuwtjes op het ANP-net worden gezet en binnen een mum van tijd bij tientallen kranten en omroepen terechtkomen – ongeacht de nieuwswaardigheid. ,,Uw bericht `lift mee' op het betrouwbare netwerk van het ANP'', aldus de slogan van de nieuwsdienst.

De voordelen voor bedrijven zijn legio: het scheelt ze tijd en geld en vergroot hun naamsbekendheid. Een persbericht over het nieuwe logo van Madame Tussaud wordt normaliter terzijde geschoven door de ANP-redactie, maar dankzij Pers Support heeft het een potentieel bereik van vijf miljoen lezers. En ook de nieuwsdienst wordt er niet slechter van: voor maximaal twaalf persberichten per jaar betaalt de klant 318 gulden. Voor 25 berichten of meer: 238 gulden. Tezamen brengen de 450 abonnees jaarlijks dus ruim een ton op.

De commerciële berichten zijn niet altijd duidelijk van het ANP-nieuws te onderscheiden. Alleen een enkel zinnetje onderaan het bericht – ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht – verraadt dat de auteur niet per definitie objectief is. ,,Kranten plaatsen toch ook advertenties naast nieuwsberichten'', zegt William ten Brink, adjunct-hoofdredacteur van het ANP. ,,Qua lettertype en kleur is het onderscheid op papier misschien groter, maar het idee is hetzelfde.''

Ron Abram van de NVJ: ,,Maar waarom zetten ze dan niet gewoon `advertentie' boven die berichten? De journalistieke onafhankelijkheid moet wel voorop blijven staan.''