Boeing bouwt snel vliegtuig in plaats van `superjumbo'

Boeing wijzigt zijn strategie ten opzichte van de grote Europese concurrent Airbus en ziet af van de productie van een 747-X voor 525 passagiers die het had moeten opnemen tegen Airbus' A380 voor 555 passagiers.

In plaats daarvan wil Boeing zich concentreren op de ontwikkeling van een geheel nieuwe `Sonic Cruiser', een revolutionair toestel met een deltavormige vleugel dat tegen de 200 passagiers moet vervoeren met een kruissnelheid van ongeveer 1050 kilometer. Dat is zo'n 100 kilometer per uur sneller dan de gemiddelde snelheid van de Boeing 747-X of de Airbus A380.

Directeur Alan Mulally van Boeing Commercial Airplanes maakte dat gisteren in Seattle bekend.

,,Dit is het vliegtuig waarop we ons volgens onze klanten moeten concentreren'', zei Mulally in een persbericht. ,,Zij delen onze mening dat dit nieuwe toestel de wereldluchtvaart net zo drastisch kan veranderen als de introductie van de straalmotor deed.''

Boeing voerde lange tijd een felle campagne tegen Airbus' lancering van een A380 waarmee een eind zou komen aan zijn ruim 30-jarige monopolie in de Boeing 747-jumbo/klasse voor 400 passagiers.

Er zou onvoldoende markt zijn voor die zeer grote toestellen verzekerden de Amerikanen, die Airbus bovendien betichten van overmatig gebruik van overheidssubsidies. Om toch niet geheel passief te blijven ten overstaan van de Europese uitdaging van het Brits-Duits-Frans-Spaanse Airbusconsortium besloot Boeing een verbeterde versie van zijn aloude 747-jumbo te bieden ondert de naam 747-X.

Dat bleek tot nu toe geen succes. Terwijl Airbus, ondanks alle sombere prognoses van Boeing, inmiddels 66 exemplaren van zijn A380 heeft verkocht aan vooraanstaande luchtvaartmaatschappijen en opties verwierf op nog eens 50 tosetellen, wist Boeing nog geen enkele 747-X te verkopen. Vermoedelijke oorzaak: de 747 is gebaseerd op technologie uit de jaren zestig.

Bij Airbus in Toulouse zullen ze ongetwijfeld blij zijn dat Boeing niet kiest voor de ontwikkeling van een eigentijdse tegenhanger van de A380 maar voor een kleiner toestel. Dat past ook in Boeings prognose volgens welke de meestbelovende toekomst niet ligt bij de `mega-jumbo's' voor 500 à 600 passagiers die tussen de voornaamste verkeersknooppunten op aarde vliegen maar bij de wat kleinere `200-zitters' die direct `point-to-point' vliegen.