Tussen mantelpakje en manwijf

In iedere man schuilt iets van een vrouw en in elke vrouw is een glimp van de man te ontwaren. Soms liggen de verhoudingen minder subtiel, dan kan de man of vrouw in jezelf flink tekeergaan. Met twee kanjers van actrices creëert documentairemaker Michiel van Erp de voorstelling Mexico, The Paradise in Me. Het is toneel op de grens van cabaret, het is spel op de rand van one-woman-show. Actrices Malou Gorter en Maureen Teeuwen spreken elkaar aan met hun voornaam. De setting is slechts een simpele aanleiding om de beide sterren te laten schitteren. Malou Gorter, gekleed in een felroze, strak mantelpakje, beheert zogenaamd de balie in een wachtkamer. Daar komt Maureen Teeuwen om raad voor haar probleem. Zij is vrouw. Maar in haar uiterlijke gedaante is de man in haar overheersend. Daarom valt ze op vrouwen. Dit zorgt voor toestanden. Loopt ze per toeval door een hoerenstraatje, wordt ze naar binnen gelonkt. Op de lagere school is een meisje op haar verliefd. Komt ze datzelfde meisje tijdens gymles tegen in haar `hockeyrokje'. Liefde voorbij.

In een interview verklaart regisseur Van Erp dat ``veel teksten door de actrices werden aangedragen, gebaseerd op hun leven''. Hijzelf zou dan verantwoordelijk zijn voor de ``theatrale werkelijkheid''. Het is, inderdaad, lastig uit te maken waar het aandeel van de regisseur ligt en waar de actrices hun signatuur hebben geplaatst. Gorter en Teeuwen spelen geen personages, zij plaatsen zichzelf met hun grillige mimiek, hun fantasierijk spel in het hart van de voorstelling. Toch is de regisseur onmisbaar. Hij brengt een gedistantieerde filmstijl aan, waardoor het spel adem en ruimte krijgt. Knap gedaan is de montage. In tal van scènes spreken de actrices tegen zichzelf of tegen een denkbeeldige derde. Strikt genomen is er geen dialoog. Die vervreemding geeft verrassende effecten. Van groot ironisch talent getuigt de parodie op de talkshow, waarin schaamteloos wordt verhaald over pijnlijke gebeurtenissen uit het verleden. Teeuwen als de interviewer dendert in sneltreinvaart over de timide, met half-betraande ogen in het rond kijkende Malou Gorter. Is er sprake van een wat klam T-shirt, dan maakt Teeuwen daarvan een `kletsnat shirt' dat de vormen van Gorter prijsgeeft. In de dramaserie Hertenkamp speelt Maureen Teeuwen de rol van Patty Paltier. Veel van deze wonderlijke rol tussen camp en soap, tussen ernst en verzengende ironie is in Mexico terug te vinden. Malou Gorter ziet zichzelf op de bühne als een diva. Dat neemt niet weg dat relaties stuklopen. In een monoloog, op verwezen manier uitgesproken alsof ze de avondsluiting houdt, vertelt ze dat liefde ``niet alleen een geschenk uit de hemel is maar ook een kwelling. Het kan je leven vernietigen.''

En verder biedt Mexico nog veel meer: smartlap en Bruce Springsteen, een zelftest uit de Viva, plotse telefoongesprekken die nergens over lijken te gaan en toch ergens heen wijzen: naar een niet nader benoemde maar getemperd aanwezige eenzaamheid van de actrices daarginds op de speelvloer.

Voorstelling: Mexico, The Paradise in Me door Mug met de Gouden Tand. Regie: Michiel van Erp. Decor: Ruud van Empel. Muziek: Truus Melissen, Louis Ter Burg. Gezien: 28/3 Toneelschuur, Haarlem. Tournee t/m 1/6. Inl.: 020-6163218 of www.mugmetdegoudentand.nl