Noviteiten tussen de wielen

Op de FietsRai in Amsterdam toont de industrie nieuwe types en gadgets waarmee zij de fietsminnende consument probeert te paaien. Een overzicht.

`De Nederlandse fiets is een topproduct', aldus de voorzitter van het tentoonstellingscomité FietsRai 2001 tijdens de persbijeenkomst ter introductie van de gelijknamige manifestatie in Amsterdam. ,,En de Nederlandse consument betaalt daarvoor graag.'' Misschien vindt de consument zijn rijwiel inderdaad `een topproduct', maar die consument betaalt nòg liever minder en het onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit naar prijsafspraken loopt nog. Fietsen zijn volgens insiders zo'n 25 procent te duur en een prijsbewuste consument kan voor hetzelfde Nederlandse topproduct bij onze buren met honderden guldens minder terecht.

Wat is er nieuw deze FietsRai? Volgens fietsspecialisten is het antwoord, afgezien van de Willie Wortels in de polder, die geweldig leuk met ligfietsen in de weer zijn, niets! De fietsbranche is volgens de kenners een ingeslapen, zelfgenoegzaam zooitje. Een hoop Spielerei en altijd maar weer leentjebuur spelen bij de auto-industrie. Zo brengt Serva een vouwfiets met cardanaandrijving, ontwikkelde Giant een hydraulische schijfrem met dubbele zuiger en presenteert Shimano een boordcomputer die automatisch de juiste versnelling selecteert. Voor wie 's ochtends langer wil blijven liggen en toch op tijd wil zijn, is er de supersnelle M5 Carbon Low Racer. Wie het trappen te zwaar wordt, kan zich bij laten staan door een elektromotor. Gezinsuitbreiders vinden bij Kid Car Company een aanhangwagen die in een handomdraai is om te bouwen tot een wandelwagen. Misschien nog het aardigst zijn de `Eend'-, `Zwaan'- en `Rendier'-loopfietsen voor rolstoelgebruikers bij Tromp. Volgens de folder wordt ,,Met een loopfiets het lichaam gedragen door het zadel, waardoor lopen weer mogelijk wordt.''

Dan de `nieuwe' fietsaccessoires. Er zijn sportbrillen met A-grade glazen, zodat het zicht niet vervormt, digitale klokjes die naast de hartslag de vibratiefrequentie van de ketting meten. Er is regenkleding in `relaxed black' en voor wie zweetgeuren in zijn wielerbroek wil bestrijden, is er de Agu ComforTemp Coolpad, die lang koel blijft en daarmee beschermt tegen bacterievorming.

Het vermelden waard is dat Batavus met de DiefstalPreventieChip ons hoge misdaadcijfer op het gebied van fietsendiefstal – 800.000 gestolen fietsen per jaar – te lijf gaat. Elke DiefstalPreventieChip heeft een unieke identificatiecode en die wordt bij aankoop van de fiets geregistreerd in een centrale database. Wanneer de fiets door de politie wordt gescand, komt die unieke code via de transponders in beeld. Dit nummer wordt onmiddellijk gecontroleerd. De rechtmatige eigenaar kan via de registratie in de centrale database eenvoudig worden gevonden. Als dat lukt, duikelen diefstal en heling met tientallen procenten omlaag en kan Batavus de onderscheiding `Fiets van de Eeuw' niet ontgaan.

Met de ruim anderhalf miljoen nieuwe fietsen die hier vorig jaar zijn verkocht, is Nederland het enige land ter wereld met meer rijwielen dan inwoners. Maar terwijl we massaal fietsen kopen, blijkt uit onderzoek dat we die op afstanden onder de 7,5 kilometer nog veel te weinig gebruiken. Netelenbos zou, nu onze mobiliteit zulke hysterische en verstikkende vormen heeft aangenomen, eeuwige roem kunnen verwerven. Mijn raad: doe als Batavus en implanteer in elke fiets een chip. Elke keer dat je een hekje passeert, wordt er geld bijgeschreven. Bonus malus, dat werkt. Beloon goed Nederlanderschap en laat de mensen al verdienen nog vóór ze op hun werk zijn.

FietsRai, Amsterdam. Vr 30 maart t/m di 3 apr, 11-18u. Rai, Europaplein Amsterdam. Toegang ƒ25 ook voor Huishoudbeurs, Huis- & Interieur Rai 2001.