Machinisten en conducteurs NS staken maandag

De bond voor machinisten en conducteurs VVMC heeft voor maandag een landelijke staking van 24 uur bij de Nederlandse Spoorwegen aangekondigd. De NS-directie overweegt de acties via de rechter te laten verbieden. Inzet is de invoering van een nieuwe dienstregeling. Minister Netelenbos (Verkeer) komt zondag terug uit China, eerder dan de bedoeling was, voor spoedoverleg met de betrokkenen.

De vakbonden FNV en CNV hebben aangekondigd volgende week `publieksvriendelijke acties' te organiseren. Dit houdt onder meer in dat reizigers gratis met de trein kunnen reizen. Wanneer en hoe de acties worden gevoerd, bespreken de bonden vandaag en morgen met hun leden. Als de klantvriendelijke acties geen succes hebben, volgt de FNV mogelijk later volgende week het voorbeeld van de machinistenbond.

De reizigersvereniging Rover wil in samenwerking met de Consumentenbond en de ANWB de vakbonden vragen met hun acties op één lijn te gaan zitten. Klantvriendelijke acties hebben hun voorkeur. De organisaties overwegen juridische stappen om stakingen te voorkomen.

De acties van de bonden zijn het gevolg van het mislukken van het overleg gisteren tussen de NS-directie en de vakbonden FNV, CNV en VVMC over de invoering van een nieuw dienstrooster. NS had de bonden uitgenodigd te praten over de instelling van een arbitragecommissie die een bindende uitspraak kan doen in het conflict. Het is een oud voorstel, dat de bonden eerder al afwezen, omdat NS de commissie alleen het nut van het nieuwe dienstrooster ter discussie wil laten stellen. De bonden wilden de invoering van het nieuwe rooster (10 juni) uitstellen. Dat is voor de NS onbespreekbaar.

Het conflict tussen de directie en het personeel van NS escaleerde deze week, nadat de commissie-Blankert/Stekelenburg haar bemiddelingspoging staakte. De NS-directie had het advies van de commissie direct verworpen.

De ondernemingsraad van NS heeft vanmiddag een spoedprocedure aangespannen tegen de directie over de inzet van veiligheidsassistenten. Dat was vorig jaar een tijdelijke oplossing voor het tekort aan conducteurs, maar de assistenten hebben minder bevoegdheden. De ondernemingsraad vreest daardoor voor de veiligheid van de conducteurs. Om de nieuwe dienstregeling te kunnen uitvoeren, heeft NS tweehonderd extra conducteurs nodig. Minister Netelenbos (Verkeer) wil nog dit weekeinde een gesprek met zowel de raad van bestuur van NS als met de raad van commissarissen.