Beste botsauto in Frankrijk gemaakt

De veiligheid van auto's verbetert sterk volgens het crashcentrum Euro NCAP. Een Franse middenklasser is de beste botsauto.

Wat is de meest botsveilige Europese auto? Zeker zo'n grote, oerdegelijke Volvo? Nee. Zo'n andere Zweedse tank, een Saab, misschien? Nee, ook niet. En de Duitse degelijkheid van Mercedes, Audi of BMW biedt evenmin de meeste bescherming bij ongelukken. Volgens de gisteren gepubliceerde testresultaten van het onafhankelijke testcentrum Euro NCAP is de nieuwe Renault Laguna de stevigste botsauto. De Franse middenklasser kreeg als eerste model voor zijn botsveiligheid de maximale score van vijf sterren.

Euro NCAP (European New Car Assessment Program) is een samenwerkingsverband van Europese autobonden, consumentenorganisaties, de Nederlandse, Britse, Duitse en Franse overheid en de Europese Commissie. Sinds 1996 testte het in Brussel gevestigde centrum de botsveiligheid van 85 nieuwe auto's. Het geconstateerde letsel van de voorinzittenden bij frontale en zijdelingse botsingen bepaalt de veiligheidsscore. Ook voor de veiligheid bij een aanrijding voor voetgangers en fietsers heeft het centrum een waarderingssysteem met sterren.

De zeven nieuwe auto's die Euro NCAP onlangs onderzocht kregen alle minimaal drie sterren. Voor de ANWB een bewijs dat nieuwe auto's steeds veiliger zijn. De bond wijst op de keerzijde van de verbeterde veiligheid voor inzittenden: auto-ontwerpers houden te weinig rekening met de veiligheid van voetgangers en fietsers bij een ongeluk. De voor inzittenden zo veilige Renault Laguna krijgt voor de bescherming van voetgangers slechts twee sterren.

Dat Renault vooruitgang heeft geboekt staat buiten kijf. Het vorige model van de Laguna kreeg in 1997 slechts drie sterren van Euro NCAP. Renault wijt de verbeterde veiligheid van het vorige maand geïntroduceerde model aan de stijvere constructie, de staalplaten in de middenstijl, betere stoelzittingen, een nieuw type airbags en betere veiligheidsgordels. De keuze om veiligheid tot het belangrijkste beleidsthema te maken betaalt zich uit, juicht de importeur van het Franse automerk.

Volvo feliciteert Renault met het resultaat van de botsproeven. ,,Hoe meer veilige auto's op de weg hoe beter'', zegt een woordvoerder. De zegsman is er niet van overtuigd dat Volvo door de Franse concurrent op veiligheidsgebied is overvleugeld. ,,Euro NCAP test slechts een beperkt aantal aspecten. Volvo heeft in het verleden op gebied van veiligheid altijd een leidende rol gespeeld en dat zal zo blijven. Als ik moet kiezen, bots ik toch echt liever met een S80 dan met een Laguna.''

De volledige testresultaten zijn te lezen op www.euroncap.com.