Belgisch KPN Orange wil einde aan `luxe-periode'

KPN Orange, het Belgische dochterbedrijf van KPN, gaat met bezuinigingen een bijdrage leveren aan het verlichten van de schuldenlast van het moederbedrijf. Volgens bestuursvoorzitter Yves Farjot kan er bij KPN Orange 10 procent worden bespaard op arbeidskosten en door uitstel van bepaalde investeringen.

De Fransman doet zijn uitspraken vandaag in een vraaggesprek met De Standaard. ,,De luxeperiode is voorbij: in plaats van tien of vijftien medewerkers stuur ik bijvoorbeeld nog twee medewerkers naar (de Duitse technologiebeurs) CeBit'', aldus de topman. Volgens Farjot zullen er geen banen verdwijnen. Het bedrijf is op dit moment zelfs 100 tot 150 nieuwe werknemers aan het recruteren. KPN Orange heeft 1.100 werknemers en daarnaast ongeveer 100 externe adviseurs (consultants) in dienst.

KPN Orange zal niet-noodzakelijke investeringen voorlopig uitstellen. Volgens een woordvoerder van het bedrijf gaat het om investeringen ,,in de categorie nice to have'', zoals verbeteringen aan het factureringssysteem. KPN Orange blijft wel investeren in de uitbreiding van het klantenbestand.

Farjot benadrukt dat nieuwe klanten niet tegen elke prijs zullen worden binnengehaald. In België zijn aanbieders van mobiele telefonie het afgelopen jaar ten koste van hun winstmarges gaan stunten met prijzen om marktaandeel te veroveren. ,,Het is tijd dat we daarmee stoppen'', zegt Farjot. De gemiddelde opbrengst per gebruiker van KPN Orange is het afgelopen jaar bijna gehalveerd, van 44 euro tot 28 euro per gebruiker.

KPN werd in februari helemaal eigenaar van KPN Orange, dat voor de helft in handen was van France Telecom/Orange. KPNs strategie richt zich voorlopig vooral op Nederland, België en Duitsland (E-plus). Het bedrijf maakte maandag tijdens de presentatie van de jaarcijfers een lijst bekend met activiteiten in binnen- en buitenland die het wil afstoten. De inkomsten hieruit moeten de schuld van 22 miljard euro verlichten.