Verlies Mitsubishi verdubbelt zich

Verliezen bij de Japanse autofabrikant Mitsubishi zullen dit boekjaar verdubbelen en uitkomen op 270 miljard yen (5,4 miljard gulden). Dit heeft het bedrijf vandaag in Tokio bekend gemaakt.

In november voorspelde Mitsubishi nog slechts een verlies van 140 miljard yen voor het boekjaar dat over twee dagen, op 31 maart, afloopt. Oorzaak van het grotere verlies zijn tegenvallende verkopen op de thuismarkt Japan. Mitsubishi liep al slecht, maar had afgelopen jaar bovendien een grote publicitaire tegenslag te verwerken toen het tienduizenden auto's wegens gebreken moest terugroepen. In strijd met de regels had Mitsubishi deze problemen jarenlang voor de autoriteiten verzwegen.

De schuldenlast van 1,4 biljoen yen (28 miljard gulden) eind vorig boekjaar moet bij sluiting van de boeken deze week zijn gedaald tot 1,3 biljoen yen. Het jaar daarop zullen de schulden niet dalen wegens de kosten van herstructurering.

Mitsubishi maakte vandaag enkele nieuwe details bekend over de grote herstructurering die het bedrijf onder de nieuwe eigenaar Daimler Chrysler doorvoert. Definitief is nu de sluiting van een van de drie assemblagefabrieken in thuisland Japan. Om de productiecapaciteit met 20 procent terug te brengen verdwijnt de oudste fabriek, de Oye-fabriek in Nagoya.

Overzee loopt de fabriek in Australië gevaar, ook al hebben zowel lokale als nationale overheid in Australië financiële steun geboden om de fabriek open te houden. Een definitief besluit valt echter pas later dit jaar. Een maand geleden maakte Mitsubishi al bekend dat de fabriek in Born, Nederland, open blijft als Europese assemblagefabriek voor de `Z-car'. Deze wagen moet tegelijkertijd wereldwijd worden gelanceerd en zal het eerste project zijn dat volledig door Mitsubishi en Daimler Chrysler gezamenlijk is opgezet. Daimler Chrysler nam vorig jaar een belang van 34 procent in het noodlijdende Mitsubishi en deelt nu de lakens uit via vice-president Rolf Eckrodt.

Details over bijvoorbeeld het plan om een 15 procent kostenreductie te bereiken op inkoop zijn nog steeds in beraad. Een uitleg aan toeleveranciers had pas afgelopen week plaats en men kijkt nu naar de reactie. Wel heeft de nieuwe directie vlot ingegrepen in het management. Zo verdwijnen er twee tussenlagen uit de managementstructuur en stuurt men alle executive advisors – duurbetaalde adviseurs van de directie – naar huis.