Twaalfcilinderbrein

Hij moet snel door zijn opleidingen zijn geschoten en altijd de hoogste cijfers hebben gehaald voor twee studies tegelijk, Drs. Ir. Huisinga van de Nederlandse Spoorwegen. Hij doet me denken aan voormalig minister Ruding, ook zo'n twaalfcilinderbrein onder de hoge schedelkap. Zelden gestoord door tegenspraak, want hij had altijd gelijk. Dat heeft Drs. Ir. nu ongetwijfeld ook: een tien in het voor hem nieuwe vak Spoortechniek. Zijn werknemers willen elke dag door het hele land te reizen ten koste van de stiptheid van de trein. Ze verbraken het akkoord tot vermindering van dat reizen maar toch zit Huisinga in het beklaagdenbankje. Gelijk krijgen is een kunst apart, stelden Paul Witteman en Andries Knevel vast in twee interviews. En dan moet je wel eens domme dingen aanhoren van medestudenten. ,,Het moment is gekomen'', zei Huisinga vorige week plechtig bij B&W, hij verliet zijn kantoorgebouw de Inktpot en daalde af naar de camera's. Gisteren zat hij plotseling bij Andries Knevel en in RTL nieuws. Maar waar Ruding nog wel eens met een vergelijking kwam die in De Telegraaf bleef hangen, daar zit Huisinga met dat vreselijke bedrijfsjargon. ,,Onze klant vraagt een goed product'', zei hij tegen Witteman. Daar kan ik me niets bij voorstellen. Een treinreis kun je niet in de hand houden, dus het is geen product. Als hij had gezegd ,,onze passagiers willen op tijd aankomen'' dan had ik hem wel begrepen.

Regeringen zijn omver geworpen om de trein op tijd te laten rijden. Als voorvechter voor een stipte dienstregeling moet Huisinga zich populair kunnen maken.

Maar terwijl de ene boze conducteur na de andere voor de camera verscheen, bleef het stil in de Inktpot. Zelden verscheen hij voor een repliek. En ook nu heb ik nergens helder uitgelegd gezien waarom de nieuwe dienstregeling van 10 juni niet kan worden uitgesteld. Ik had van Huisinga meer saillante details verwacht over de ingewikkeldheid van zo'n dienstregeling. De NS had wel eens wat meer ondersteunend materiaal kunnen sturen. Nu hebben de vakbonden die het akkoord verbraken grote voorsprong in het nieuws. ,,Spoorwegmensen zijn een emotioneel volk'', verzuchtte hij gisteren bij Knevel en het vak Emotie I heeft hij nog niet goed onder de knie.

Minister Hermans van Onderwijs, ook technocraat. Knevel vroeg hem gisteren waar hij van wakker ligt. ,,Het meest wakker lig ik van het feit dat ik vind dat de inspiratie van het onderwijs weer volop de ruimte krijgt en dat daarom het maximale uit de leerlingen gehaald moet worden'', antwoordde hij. ,,Het hele proces om daar naar toe te gaan is een proces wat wel enige tijd vergt.'' Bij deze formulering moest ik juist vechten tegen de slaap.

Knevel vroeg hem waarom hij zo weinig ,,bevlogen'' was. ,,De mensen in het onderwijs moeten bevlogen zijn'', zei Hermans. ,,Een bevlogen minister van Onderwijs met krantenkoppen en decibellen, ik geloof niet dat het onderwijs daar wat aan heeft.'' Inderdaad heeft Onderwijs geleden onder te bevlogen ministers. Saaie politici kunnen goed zijn in luisteren of overleggen. TV-optredens zeggen dan weinig.

Je hebt ook topmensen die de interviewers overtroeven. Voormalige Dik van de KPN was zo'n straatvechter. Nog steeds weet ik niet of hij een goede topman was, maar praten op tv kon hij. Vastberaden, met verve, kleurrijk woordgebruik. Gisteren bij Barend en Van Dorp het wonder van Jan Mans, de burgemeester van Enschede. Onder zijn leiding werd een hele wijk weggevaagd en toch is hij de populairste burgemeester ooit. Ben je dan goed in je vak? Hij is wel goed op tv, geen jargon, helder zinnen, empathische blik. Minzaam weerde hij de aanvallen van het presenterende drietal af. Later ging het gesprek over op lintjes knippen met de ambtsketen om. ,,Ik vind het een mooi vak'', bekende hij. ,,Ik heb er altijd erg van genoten.'' Hij werd pas populair toen zijn ongelijk over de wetshandhaving uit kwam. Huisinga kan een lesje van hem gebruiken.