Menselijke fout oorzaak treinongeluk

De frontale treinbotsing in België, die gisteren aan acht mensen het leven kostte, is volgens de eerste analyses veroorzaakt door een menselijke fout van een 32-jarige machinist die een rood sein negeerde.

Het treinongeluk gebeurde gistermorgen even voor negen uur bij Pécrot op de lijn van Leuven naar Louvain-la-Neuve. Onder de acht doden zijn de twee machinisten van de betrokken treinen en de twee conducteurs. Een 8-jarig jongetje wordt nog vermist. Er zijn twaalf gewonden, van wie twee er zeer ernstig aan toe zijn. Koning Albert en koningin Paola bezochten gisteren de plaats van de ramp. Bergingswerkzaamheden waren vanmorgen nog niet voltooid.

Topman Etienne Schouppe van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS noemde het ongeluk gisteren ,,onbegrijpelijk''. Hij sprak van de Wet van Murphy: alles wat mis kon gaan, ging mis.

De NMBS-directie bevestigde gisteren dat de betrokken 32-jarige machinist onlangs een maand was geschorst, omdat hij een rood sein had genegeerd. Dat bleef toen zonder gevolgen. De machinist reed pas sinds januari zelfstandig op een trein.

De NMBS kampt al geruime tijd met een tekort aan machinisten doordat veel ouderen vervroegd uittreden. Het afgelopen jaar zijn vele honderden jonge machinisten in dienst genomen. Spoorwegvakbonden menen dat hierdoor gebrek aan ervaring ontstaat, terwijl bovendien de werkdruk te groot zou zijn. Een NMBS-directielid verklaarde vanmorgen in het dagblad De Morgen dat er vorig jaar een keer per week een trein door een rood sein reed. Een NMBS-woordvoerder sprak overigens beweringen van vakbonden tegen dat de opleiding is ingekort. Wel zijn tussentijdse opleidingsdagen voor werkende machinisten geschrapt. Volgens de NMBS mogen machinisten alleen op lijnen rijden die zij goed kennen.

Adjunct-directeur E. Jacobs van de NMBS zei gisteren voor de Vlaamse televisie dat de spoorwegmaatschappij door de eerdere overheidsbezuinigingen ,,onvoldoende'' heeft kunnen investeren in infrastructuur, waaronder ook veiligheidsvoorzieningen. De NMBS is nu wel bezig communicatiesystemen te installeren die rechtstreeks contact tussen verkeersleiding en machinist mogelijk maakt. De paars-groene coalitie praat juist deze week over uitbreiding van investeringen in de spoorwegen.