Griekse premier opent nieuw vliegveld Athene

Het nieuwe vliegveld `Eleftherios Venizelos' bij Athene, in vijf jaar voor vier miljard gulden gebouwd, is gisteren feestelijk geopend door premier Simitis. Aartsbisschop Christódoulos voltrok de kerkelijke inwijding in de vertrekhal met drieduizend genodigden onder wie president Stefanópoulos, een kinderkoor en veel Beethoven.

Ook oppositieleider Kostas Karamanlis was bij nader inzien gekomen. Eerst wilde hij wegblijven als gevolg van de pittige woordenstrijd die de laatste dagen woedde tussen de minister van ruimtelijke ordening Laliotis en leiders van de oppositie, onder wie ook oud-premier Mitsotakis en diens dochter Dora Bakoyanni over de voorgeschiedenis van het vliegveld en de gevaren van een eventueel voortijdige opening.

Karamanlis, die ook al wegliep tijdens een door hem uitgelokt parlementsdebat hierover, dreigt aan prestige te verliezenals het deze weken allemaal goed gaat. Wegblijven zou een slechte indruk hebben gemaakt op de Grieken, die over de hele linie toch wel trots zijn op het hypermoderne vliegveld, dat onder andere kan bogen op een `totaal beveiligde' bagagescreening.

Minister Laliotis van zijn kant is wel bijzonder agressief geweest bij het pareren van alle bezwaren en beschuldigingen, maar kwam in zijn rede van gisteren met zelfkritiek. Steeds weer had hij eraan herinnerd, hoe de oppositie vorig jaar Cassandra-geluiden had laten horen over de gloednieuwe metro die onveilig en vol tekortkomingen zou zijn. Dit werd echter een successtory. In het centrale metrostation richtte Laliotis deze maand een kiosk in met alle pessimistische krantenknipsels van die dagen. De beschuldigingen, zowel toen als nu, golden intussen ook financiële aangelegenheden.

Het nieuwe vliegveld is aangelegd door de Duitse aannemer Hochtief, die er de komende dertig jaar ook het beheer over zal houden. Het komt in de pluim van het vliegveld Ellinikó aan de kust, dat zeventig jaar heeft gefunctioneerd en nu Griekenlands grootste park moet worden.

In de nacht van morgen op overmorgen volvoeren 150 vrachtauto's `de grootste verhuizing van de eeuw' van al het zware materiaal. Vanmiddag landt op Venizelos het eerste passagiersvliegtuig (uit Montreal).

Het grootste vraagstuk – men spreekt van een `weddenschap' – is de benaderbaarheid van het vliegveld. Ook de IATA, de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen, heeft er dien aanzien openlijk van ongerustheid blijk gegeven. De regering erkent dat het totaal van de toegangswegen pas eind 2003 klaar zal zijn – ook de treinverbinding komt dan gereed – maar dat door het op tijd gereedkomen van de laatste veertien kilometer autoweg de ergste problemen zijn opgelost. Heet hangijzer blijft de vraag, hoe men uit het drukke Athene wegkomt, vooral op spitsuren en op zondagen met mooi weer als er ook zoveel andere Atheners de stad verlaten. Vraagtekens worden voorts gezet bij de hoge kosten van het vliegveld – het wordt tachtig procent duurder dan het concurrerende en onlangs grondig vernieuwde Instanbul – terwijl de oppositie betwijfelt of het deze zomer de nagestreefde 65 vluchten per uur, die op Ellinikó golden, zal halen.