De tv als jukebox

De Muziekfabriek, De Doos en Muziektelevisie strijden jaar in jaar uit om dezelfde doelgroep: 13 tot 34-jarigen. Het zijn Nederlandse zenders, met Engelse namen en ondanks de eigen invulling komt het regelmatig voor dat TMF, the Box en MTV op het zelfde moment de zelfde clip uitzenden.

Een half jaar geleden startte MTV met een Nederlandse variant: MTV NL. Alhoewel TMF marktleider is in het segment muziektelevisie, spreekt MTV-directeur Casper Keller liever niet over deze cijfers, maar wèl over de groei in de reclameverkoop en tevredenheid van kijkers.

TMF wil volgens een woordvoerder vooral 's avonds oudere jongeren aanspreken. ,,De tiener die begon naar TMF te kijken is nu twintiger'', aldus van Elsen. Daarom programmeert TMF sinds enige tijd 's avonds concerten en specials met artiesten als Bryan Adams en Eric Clapton waarmee de zender een (voor adverteerders) aantrekkelijk ouder publiek weet te trekken.

De `derde' muziekzender, The BOX, begeeft zich per regio volledig op het interactieve domein door middel van telefonische clipaanvragen. Volgens Mischa Snijders van The Box, zit zijn zender duidelijk in de lift sinds een opwaardering. Een jaar geleden werd het uitzendsysteem vervangen, waardoor de kwaliteit dusdanig verbeterde dat de populariteit toenam. Inmiddels is er zicht op winst, eind dit jaar.

TMF staat reeds lange tijd in de etalage. Volgens eigenaar Wegener NV zal de zender voor 1 juli een nieuwe `strategische partner' krijgen. Een van de belangstellenden is het Duitse Viva dat ook al actief is in Polen, Zwitserland, Hongarije en binnenkort Italië.

Digitaal

TMF hield geslaagde proeven met Snelnet (ADSL), wist het internet goed te vinden en bekijkt mogelijkheden in de digitale tv-omgeving. Daarnaast speelt TMF in op de mobiele SMS-rage en is haar cyberchoice jukebox vooral dankzijinternet populair. The BOX zegt ,,in principe morgen'' te kunnen starten met aparte muziekthemazenders, volgens het Box-idee.

De Nederlandse kabelbedrijven zijn nog niet zo ver gevorderd met de verspreiding van digitale kanalen, er zijn ongeveer 100.000 settop-boxen geplaatst, maar The Box verwacht in september te kunnen beginnen. Het gaat om interactieve muziekthemazenders in genres als pophits, R&B en dance. Ook onderzoekt de zender de mogelijkheid cd's via de televisie te verkopen.

MTV is reeds met een vijftal zenders actief die digitaal op de kabel en satelliet worden aangeboden. Door de kleine verspreiding zijn ze bij de kijker vrijwel onbekend. Keller spreekt over een positieve impuls bij Canal Digitaal Satelliet, waar deze zenders in een themapakket zijn opgenomen, maar aarzelt nog met de promotie. Verder ontwikkelt MTV een breedbandconcept, MTV Live, dat zowel via Internet als via digitale tv-platforms ,,de keuze aan de gebruiker moet laten''. Het gaat vooral om live muziek.

Vaak is het digitale muziekaanbod er wel, maar zijn de Nederlandse infrastructuuraanbieders er nog niet klaar voor. Oorzaak: de huiverige opstelling voor digitale kabel- en satelliettelevisie.

Via de schotel

Muziekliefhebbers hebben via de schotel op de Astra 1 en Hotbird toegang tot een groot aantal muziekzenders. Duitse muziekzenders (MTV Central, Viva, het alternatieve zusje Viva Zwei en het minder commercieel geprogrammeerde Onyx) zijn hier sprekende voorbeelden van. Fiesta blinkt uit in Zuid-Amerikaanse en Spaanse muziek, Video Italia neemt de (moderne en minder moderne) Italiaanse muziek voor zijn rekening. Ook het Jazz-achtige `BET International' en de vele Italiaanse muziekzenders – al dan niet professioneel – vallen op. Liefhebbers kunnen naar het `zachtere' en in de perceptie iets volwassener aandoende TMF Vlaanderen kijken met haar `toffe hete muziek' middels een uitgebreide schotelset op de Eutelsat W2.