Unilever houdt winst op niveau

De resultaten van het Nederlands-Britse voedingsconcern Unilever zullen dit jaar niet lijden onder de tragere economische groei, zoals de cijfers van de Amerikaanse concurrenten Procter & Gamble of Heinz.

Het concern verwacht nog steeds dat de winst meer dan tien procent hoger zal zijn dan in het jaar 2000. Dit zei H. Green, hoofd investor relations, gisteren tegen analisten in afwachting van de presentatie van de eerste kwartaalcijfers, eind april.

Wel zal de winst per aandeel over het eerste kwartaal van 2001 18 procent lager zijn dan het laatste kwartaal vorig jaar. Deze daling wordt in de rest van 2001 ,,ruimschoots gecompenseerd'', aldus Green. Door de overname van onder meer het Amerikaanse Bestfoods zal de omzet dit kwartaal 19 procent hoger zijn dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Zonder inbegrip van die overnames – ofwel de verkoop van producten die Unilever al produceerde – zal de omzet vier procent hoger zijn dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

In verband met de uitbraak van mond- en klauwzeer heeft Unilever de afgelopen week geen voedingsproducten, zoals Unox-worsten, soep of mayonaise, mogen exporteren uit Nederland. Dat verbod heeft de EU vannacht opgeheven voor Unilever; elke vrachtwagen mag het land verlaten mits het een certificaat heeft dat aantoont dat de voeding niet is besmet met het mond- en klauwzeer virus. Volgens Unilever heeft de epidemie geen invloed op zijn cijfers omdat het is beperkt tot de Europese markt en alleen tot de voeding.

Oorzaak voor de financiële stabiliteit bij Unilever is volgens de woordvoerder de ,,gespreide portefeuille'': zestig procent van de omzet wordt wereldwijd inmiddels gegenereerd door voedingsproducten. ,,Die zijn altijd nodig, ook in arme landen en ook bij lage economische groei.'' De soepen van Knorr (van het overgenomen Bestfoods) zijn daar een voorbeeld van of de thee van Lipton. Producten zoals IJs (Magnum) vallen eerder in de luxe categorie, die minder worden verkocht als consumenten minder te besteden hebben.

Daarnaast heeft Unilever begin vorig jaar al een grootscheepse reorganisatie ingezet waardoor in totaal 25.000 banen wereldwijd verdwijnen bij het concern. Sommige banen – zoals bij de Europese bakkerij divisie die is verkocht aan CSM – blijven bestaan doordat Unilever onderdelen heeft verkocht aan andere voedingsconcerns. Van de 1.600 Unilever-merken worden er 1.200 geschrapt. Unilever concentreert zich voortaan op 400 sterke merken, waaronder Magnum, Dove, Unox en Cup-a-Soup.