Schoenmaker, blijf bij je leest!

Cora heet ons hartelijk welkom. Op de internetsite van Mora, de fabrikant van kroketten, frikadellen en andere snackvariaties, is ze alom aanwezig. Niet alleen kunnen al haar reclamefilmpjes hier worden bekeken, maar ook is er een fotoalbum met allerlei nieuwsfoto's waarin ze is gemonteerd. Cora komt nog eens ergens, luidt de boodschap: zie haar bijvoorbeeld door de gangen van het Witte Huis lopen met Clinton, Hoessein, Arafat en Barak. De heren lusten wel wat, na hun zware besprekingen.

De site bevat ook nog andere elementen, zoals een oproep voor ideeën voor nieuwe snacks, het laatste nieuws (over de wrapper, een tortillaflensje met groenten, vlees en saus) dat overigens dateert van 26 april 2000, en een tip over vier verschillende borrelhapjes in één doos, waarin wordt verwezen naar de aanstaande feestdagen die alweer ruim drie maanden achter ons liggen.

Maar telkens is het de actrice Juliëtte de Wijn, alias Cora, die de bezoeker toelacht. ,,In dit geval is Cora wel erg prominent aanwezig'', concludeert het internetadviesbureau DotWise uit een rondvraag onder zestig proefpersonen. De respondenten blijken maar weinig waardering te hebben voor de reclamespotjes en het fotoboek. Allemaal leuk bedacht, aldus de algemene reactie, maar niet gewaardeerd: ,,Bullshit. Wat een flauwekul.''

DotWise legde vier sites voor voedingswaren aan het panel voor. Mona kwam er als slechtste uit, omdat het op de site ontbreekt aan recepten en nuttige tips voor het gebruik van de snacks. ,,Terwijl men juist daarin wél reden zou zien om de site eens of zelfs vaker te bezoeken'', constateert het bureau. Veel meer waardering kregen de sites van Honig en Conimex, juist vanwege de vele recepten. Maar die van Douwe Egberts viel weer minder in de smaak. Er staat een rondleiding door een huis op, die de doorklikkende bezoeker wegstuurt naar sites als de ANWB en het American Bookcenter. ,,En daarmee haalt Douwe Egberts zich een hoop geïrriteerde bezoekers op de hals. Want los van het feit dat vele links niet werken, wordt de bezoeker weggeleid van de DE-site en kan daar niet meer terugkomen.''

Birgitte Broersma, consultant bij DotWise, vat de conclusies in haar eigen woorden samen: ,,De mensen zeggen in feite dat de schoenmaker zich bij zijn leest moet houden. Men wil informatie, geen reclame. Voor reclame ga je niet naar zo'n site. Daar zou je heel andere dingen moeten kunnen vinden. Neem alleen al het toenemende aantal mensen dat met een dieet bezig is, of aan een voedselallergie lijdt. Dan zou het heel handig zijn als je dat kon intikken om te zien welke producten er in jouw geval te koop zijn. Op de verpakkingen in het schap vind je zulke informatie niet. Daarvoor is internet een uitgelezen medium.''

Op het eerste gezicht lijken de uitkomsten echter te botsen met de uitkomsten van een eerder onderzoekje. In januari maakte DotWise immers bekend, dat de sites van de biermerken Amstel, Grolsch, Dommelsch en Longneck (Heineken) te weinig aansluiten bij de reclame. ,,Waar zijn de drie Amstel-vrienden?'' werd er gevraagd. ,,Grolsch wil met de site te hip en jong zijn'', aldus een andere reactie. ,,De laidback-uitstraling van de reclame komt niet terug.'' En een derde zei: ,,Ik vind Dommelsch via de tv-reclames altijd iets ondeugends en spannends hebben, dat ontbreekt op de site.''

Maar toch is dat begrijpelijk, zegt Birgitte Broersma. ,,Juist bij een product als bier verwacht je gezelligheid. Dat past erbij. Je verwacht games en andere interactiviteiten. Bovendien ontwikkelen de bieren veel sponsoractiviteiten – en dat zou voor veel mensen wel eens een reden kunnen zijn om naar zo'n site toe te gaan. Bier is dus een heel ander product dan voedingsmiddelen.''

Cora vraagt de bezoeker trouwens ook naar zijn mening over de site. Maar of er reacties zijn gekomen, valt daarop niet te zien.