KPN is groter dan Joop Drechsel

Twee bestuursleden van KPN stappen op. Een van hen, Joop Drechsel, speelde een belangrijke rol bij de allianties die KPN het afgelopen jaar is aangegaan. ,,KPN kon niet anders. Anders was het nog steeds een Beneluxbedrijf geweest.''

Het commentaar van KPN op het plotselinge vertrek van twee van zijn topmannen is summier. In een elfregelig persbericht ,,betreurt'' KPN de beslissing van Joop Drechsel en Patrick Morley om binnenkort uit de zes-koppige raad van bestuur te stappen. Dat de achterblijvers de taken van het tweetal voorlopig overnemen, duidt er volgens een analist op dat het vertrek KPN zelf ook heeft overvallen. Maar een forse reductie van de post salarissen bestuurders is gezien de financiële positie mooi meegenomen.

Morley was binnen KPN verantwoordelijk voor onderzoek en informatietechnologie. Hij heeft nog geen reden voor zijn vertrek gegeven. Recentelijk zei hij tegen deze krant dat het aantal KPN-onderzoekers wat hem betreft op peil blijft, ondanks de forse reorganisatie die vorig jaar is aangekondigd. KPN wil niet zeggen of zijn afscheid hiermee verband houdt.

Het vertrek van Drechsel wordt algemeen gezien als een aderlating. Hij gold als de onderhandelaar van KPN, was de architect van de fusiepoging met het Spaanse Telefónica en later, toen de fusie niet doorging, van de strategische alliantie met het Japanse NTT Docomo. Maar de rol van Drechsel leek de komende jaren uitgespeeld. KPN heeft geen geld voor nieuwe internationale ambities. Het telecombedrijf wil zelfs verschillende belangen in binnen- en buitenland gaan verkopen om de schuldenlast te verlichten.

Drechsel: ,,De investeringen in mobiel en UMTS (geavanceerde mobiele telefonie) moeten worden omgezet in klinkende munt. Dat is zeker geen suf werk - had ik ook heel goed kunnen doen.'' Over zijn volgende baan kan hij nog niets zeggen, maar het zal een bedrijf van internationale allure zijn. ,,Ik denk dat ik KPN nog vaak zal tegenkomen.'' Waarom vertrekt u juist nu?

,,De jaarcijfers zijn altijd een goed moment om schoon schip te maken ten aanzien van de berichtgeving naar buiten. Het is in goed overleg gebeurd. Ik wilde al een tijdje iets anders een nieuwe uitdaging. Ja, KPN vorm op dit moment ook een uitdaging. Gelukkig is KPN veel groter dan alleen Joop Drechsel.''

KPN-topman Paul Smits grapte gisteren dat u en uw collega Morley geen eigen dotcombedrijf hebben opgericht.

,,Ik heb Smits nog niet verteld wat ik ga doen. Er zijn een hele hoop gezonde dotcombedrijven waar ik best mijn vervolg zie en die ik behoorlijk wat te bieden zou hebben.''

U was medeverantwoordelijk voor het binnenhalen van het Amerikaanse Bellsouth. KPN kocht E-plus (Duitsland) van Bellsouth en gaf de Amerikanen, naast cash, het recht op een belang in KPN of KPN Mobile, hetgeen grote gevolgen kan hebben voor de aandeelhoudersstructuur van KPN. Was het een goede deal?

,,KPN kon niet anders. Anders was het nog steeds een Beneluxbedrijf geweest. E-plus bood een uitstekende mogelijkheid om richting Duitsland te expanderen. Het liefst koop je zo'n bedrijf outright in contanten, maar zoveel geld hadden we niet. France Telecom, dat E-plus ook wilde kopen, had dat wel. Daarom hebben we een slimmere manier gezocht om E-plus te kopen. Ik kan u verzekeren dat de hele raad van bestuur het plan - om Bellsouth cash te geven in combinatie met bepaalde rechten - destijds veel beter vond dan alles in contanten te betalen. Aan de partnership met Bellsouth lager vooral praktische overwegingen ten grondslag. Het is een hele andere samenwerking dan met NTT Docomo, die strategisch van aard is.

Bellsouth heeft met het oog op de beurskoers van KPN overigens een veel lagere prijs gekregen voor E-plus dan die het van France Telecom had kunnen krijgen. Voor die lagere prijs heeft Bellsouth wel een controlerend belang in E-plus opgegeven.''

KPN is zo langzamerhand het enige telecombedrijf dat nog geen waarschuwende woorden over UMTS heeft gesproken.

,,De markt bevindt zich op dit moment in een negatieve geestestoestand. Maar ik spreek onze concurrenten geregeld en ze hebben geen roze bril nodig om het potentieel van UMTS te zien. Telecombedrijven moeten de inzet van hun kapitaal en mensen echter meer dan voorheen afstemmen op de behoefte. Als er niet op tijd genoeg UMTS-telefoontjes beschikbaar zijn, dan heeft het geen zin om de antennes (van het zenderpark) al te laten werken dat soort overwegingen. We staan nog maar aan het begin. Dat geloof in de toekomst is niet alleen maar blind. UMTS komt straks in een enorme golf over Europa heen dat kan niet anders.''