Webonvriendelijk

Het world wide web bestaat nu zo'n acht jaar. Je zou denken dat ontwerpers en bedrijven inmiddels weten hoe je een website vormgeeft. Helaas is dat niet het geval. Veel websites zijn zo gebruikersonvriendelijk dat je je afvraagt waarom ze überhaupt bestaan.

Neem de website van de Gezondheidsraad. De Gezondheidsraad adviseert de overheid over gezondheids- en milieukwesties. Een belangrijke taak in deze tijden van BSE, aids en RSI. De adviezen van de Gezondheidsraad staan op de website. Ze staan alleen niet op een logische plaats en niet alle adviezen staan op de site. Wie een document zoekt en op 'Publicaties' klikt, wordt meteen doorverwezen naar de bestelpagina, waar een lijst staat met de namen en codenummers van alle adviezen en andere publicaties. De teksten kunnen telefonisch of per e-mail worden besteld.

Reden genoeg dus om teleurgesteld de site te verlaten. Dat zou jammer zijn, want de rapporten van de Gezondheidsraad die in 2001 en 2000 zijn verschenen, staan wel op de site. Ze zijn alleen niet goed te vinden. De ontwerper had de bezoeker niet naar de pagina `Bestellen' moeten doorverwijzen, maar een lijst moeten maken van de rapporten en er meteen voor moeten zorgen dat die te downloaden zijn. Nu zijn die lijsten goed verstopt in een miniscule navigatiebalk bovenaan een pagina.

Een andere site die niet van gebruikers houdt, is de Reiswijzer. De site, die sinds enige tijd weer gratis reisadviezen voor het openbaar vervoer verstrekt, vertelt niet gewoon hoe laat de metro van Amsterdam Centraal naar de Nieuwmarkt vertrekt. Nee, de reiziger moet eerst zijn eigen adres en het bestemmingsadres invullen. Ovr.nl bepaalt dan wat de verstandigste route is.

Alleen is dat niet wat de meeste reizigers willen. Als ik van mijn huis naar de Nieuwmarkt in Amsterdam ga, wil ik met de metro vanaf het Centraal Station. Van Ovr.nl mag dat niet. Ik moet met bus 33 (die ook vanaf het station vertrekt) en dan nog vijf minuten lopen. De metro, die veel vaker rijdt dan bus 33, doet er twee minuten over en stopt onder de Nieuwmarkt zodat je helemaal niet hoeft te lopen.

Coole winkels kunnen op het web genadeloos door de mand vallen. De Amsterdamse skate- en snowboardwinkel RDLFS heeft zo'n amateuristische website dat te hopen is dat vaste klanten die nooit bezoeken. Op de site verkoopt RDLFS net als in de winkel skates en beschermingsmateriaal. In de online catalogus staan alle artikelen één keer vermeld. Achter de beschrijvingen staan de verkrijgbare maten. Dat levert bij het bestellen een probleem op. Er is geen voorziening om de maat op te geven.

Soms leren ontwerpers iets van hun fouten. De Universiteit Utrecht organiseert een online debatingwedstrijd, Beating the Brains geheten. De eerste versie van de site was een rommeltje. Het was onduidelijk dat het om een wedstrijd ging en wat de spelregels waren. Toen bleek dat er nauwelijks bezoekers kwamen en dat de 500 geregistreerde debaters na een eerste bezoek niet meer terugkwamen, heeft de universiteit de site aangepast.

Nu wordt op de openingspagina uitgelegd wat Beating the Brains is, hoe je mee kunt doen en wat je kunt winnen. De discussies zijn bewerkt door een redacteur die de belangrijkste meningen heeft samengevat.

Websites: www.gr.nl; www.ovr.nl; www.rdlfs.nl; www.beatingthebrains.nl

[E-mail: klaver@nrc.nl]