Wizzl-winkels NS op stations in het buitenland

De Nederlandse Spoorwegen gaan de stationswinkels Wizzl op grote schaal exploiteren in het buitenland. Eind volgend jaar moeten in Duitsland ongeveer 45 Wizzl-winkels in gebruik zijn, bijna evenveel als in Nederland. NS is tevens met Britse en Italiaanse spoorwegbedrijven in gesprek om ook daar de stationswinkels te vestigen.

De Wizzl-winkels bevinden zich in Nederland op 53 voornamelijk middelgrote stations en functioneren als winkel voor gemaksartikelen én verkooppunt voor treinkaartjes. Volgens T. van Hooff, directeur van Wizzl is die combinatie onbekend in het buitenland. ,,Buitenlandse bedrijven zijn vooral geinteresseerd in onze kennis en de snelle en strakke manier van expanderen.'' In twee jaar tijd opende NS in Nederland gemiddeld iedere twee weken een winkel.

Voor de exploitatie van de stationswinkels in Duitsland heeft NS een gezamenlijke onderneming met Deutsche Bahn opgericht in Frankfurt. Deutsche Bahn verzorgt vooralsnog zelf de kaartverkoop, maar mogelijk neemt de gezamenlijke onderneming die kaartverkoop over. Na het succes van vier proefvestigingen vorig jaar, is besloten uit te breiden. Eind dit jaar zullen nog vijftien nieuwe winkels worden gevestigd rond München en Nürnberg. De stationswinkels zullen in Duitsland, net als in Nederland, op stations met tussen de 4.000 en 10.000 in- en uitstappende passagiers verschijnen onder de naam DB Service Store. Dit zijn stations waar zich vaak geen andere stationswinkels bevinden.

Door de schaalvergroting hoopt de keten van stationswinkels kosten te kunnen besparen. NS richtte de stationswinkels in 1995 op. Het waren de eerste voorbeelden van `gemakswinkels'. Nu wordt het concept aangepast. Er is minder vraag dan verwacht naar de diensten die de winkels aanbieden, zoals het repareren van schoenen en stomen van kleding. Reizigersartikelen, zoals tijdschriften, boeken en kant-en-klare maaltijden, zullen meer winkelruimte in beslag gaan nemen.