Vermarkten

Een overheidsmonopolie is slecht maar een particulier monopolie is goed, zeker als de monopolist in Spanje woont. Dat vinden de provinciale en gemeentelijke bestuurders van de provincie Utrecht. Zij willen hun electriciteitsmonopolie van de Remu met kabels, buizen, aansluitingen en al voor 2,5 miljard gulden verkopen aan het Spaanse bedrijf Endesa. De Tweede Kamer heeft de verkoop van kabels en pijpen afgewezen. Wie controleert anders het monopolie als de overheid geen eigenaar meer is?

De Utrechtse bestuurders dreigden met een schadeclaim tegen minister Jorritsma van Economische Zaken. Ze denken terecht dat Endesa minder trek heeft als ze niet langer het ongecontroleerde monopolie krijgt over gas en licht. En dan is er grote schade. Voor wie eigenlijk? Voor de bestuurders of voor de burgers? De directeur van Remu, Piet de Visser, zei tegen het Financieele Dagblad veel geld nodig te hebben voor het ,,vermarkten'' van energie. Wat ,,vermarkten'' betekent zonder concurrentie legde hij niet uit. Er zijn wel precedenten: salarisverdubbelingen, optieregelingen, grotere lease-auto's, mooiere kantoorinrichting, nieuw stadion met skybox, sponsorgeld voor voetbalclubs. Dat lopen de medewerkers van Remu mis als sinterklaas in Spanje blijft.