Column

Spoor bijster

Donderdag sprak ik een Utrechts corpsbaltype, dat onder de naam Pater Nostre de la Mairu van het gefingeerde bedrijfje Oberon mij probeerde te polsen of ik bereid zou zijn om op zeven januari 2002 op te treden tijdens het huwelijk van onze kroonprins. Het zou gaan om de informele bijeenkomst na de officiële plechtigheden. Omdat ik gek ben op studentengrappen heb ik maar meteen `ja' gezegd, terwijl ik normaal nooit speel op bruiloften en partijen. Dit gesprekje was wel erg doorzichtig, maar ik heb de lieve jongen beloofd dat hij als beloning voor zijn moeite deze column zou halen. Voor echte goede studentengrappen moet hij echter nog even in de leer. Iets minder opzichtige naam en iets minder nerveus. Nu leek hij wel van de Panorama. Hij wilde trouwens liever een afspraak met mij dan in de krant. Wanneer hij kon? In de week van 1 april.

Belangrijker vraag is hoe de MKZ uit Ierland, Engeland en Argentinië naar ons land is gekomen? Via kalveren, kippen en waarschijnlijk onze prins, die daar in nog steeds niet ontsmette landbouwkringen rondbanjert.

De slachting wordt groot, maar als je 15.000 eenden en 200.000 eendagskuikens in een hal propt, dan vraag je om dit soort ellende. Vroeger waren het kippenhok en de stal aan de beurt, maar nu de veeteelt letterlijk een industrie is, vindt er een gruwelijke slachting plaats.

Toch ook weer een hoop geleerd. Nooit geweten dat eenden uit Argentinië met een vrachtvliegtuig naar ons land kwamen. Hoe voel je je als eend als je wordt gevlogen? Lijkt mij superluxe en zelfs licht opwindend. Eerlijk gezegd denk ik dat we onszelf qua voedsel volledig bij de staart hebben en dat er best eens een wereldwijde ramp zou kunnen volgen. Een Staphorster dominee ziet het als een straf van de Heer, maar we betalen gewoon de tol van onze geldlust. De combinatie van de boer, die te vlug te veel wilde verdienen en de consument, die absoluut niet wilde betalen, wordt ons uiteindelijk toch fataal. De straf voor onbeperkt spare-ribs eten! De enigen die deze weken mazzel hebben zijn de varkens, die uit voorzorg geruimd worden. Nou hoeven die beesten niet langer in hun donkere hokken te zitten en hebben ze geen kans om alsnog ziek te worden. Anders waren ze een paar weken later geruimd. Lekker woord ruimen!

Kan er ook niet een mensenvervoersverbod komen? Ik probeerde afgelopen week van Amsterdam naar Tilburg te komen, maar dat is volstrekt onmogelijk. Maandag vertrok ik om half vier per auto uit Amsterdam en om tien voor acht strompelde ik gebroken de Tilburgse schouwburg binnen.

Ga dan met de trein, zult u denken. Dat heb ik dinsdag gedaan. Om vier over half vijf hoorde ik op het Amsterdamse Amstelstation dat de Intercity van zes over half vijf naar Den Bosch niet reed, om vijf voor vijf stapte ik in een stoptrein naar Utrecht en deze bleef een minuut of twintig voor Utrecht staan omdat er in verband met werkzaamheden maar één spoor beschikbaar was. Vervolgens vertelde de omroepster van CS Utrecht dat onze trein naar Den Bosch niet op spoor 12, maar op spoor 9 arriveerde en het zou me niet verbazen als deze aardige mevrouw binnenkort bij een logopediste loopt in verband met overbelaste stembanden. En al haar wijzigingen in de treinenloop hadden niks te maken met de acties naar aanleiding van het ongewenste machinistenrondje om de moskee! Iets over half zeven zat ik in een trein naar Den Bosch. Helaas moesten we daar even wachten tot een defecte goederentrein van de rails was verwijderd. Even was een half uurtje. Zou het een idee zijn als de NS het vorige week aan de CPNB toegezegde miljoen investeerde in beter materieel? Wat dat betreft is de vraag: is er wel een vervoersverbod? Je kunt niet eens vervoerd worden. 'sNachts lukt het nog een beetje, maar verder zitten we muur- en muurvast.

Mooi slot van een beschaving: Een totaal ontwricht volk, dat helemaal klem zit en ziet hoe de door henzelf bijeengedreven beesten met honderdduizenden tegelijk sterven. Een bijbels tafereel. En daar hoor ik ze nou niet over bij de TV-kapper.