Railvernauwing

Het conflict bij de spoorwegen kent geen twee maar drie partijen. Niet alleen de directie en het personeel maar ook de reizigers zelf. Namens reizigers diende de Consumentenbond en de reizigersorganisatie Rover zich aan bij de president van de rechtbank in Zutphen om een staking van het plaatselijke personeelscollectief te verbieden. De reizigers kregen gelijk.

Het ligt misschien aan de rails dat alle NS'ers last hebben van blikvernauwing. De directie heeft jarenlang gehobby'd in particulier bedrijfje spelen, terwijl de NS veilig in handen van de overheid bleef. Het personeel wil door het hele land reizen, net als de passagiers. Dat volle treinen moeten wachten op conducteurs of machinisten die te laat aankomen, zodat er een keten van vertragingen ontstaat, doet er niet toe. De machinist wil ook wel eens een uitje naar Maastricht en dat is best een staking waard. Een onafhankelijke commissie moet het conflict beslechten maar de reizigers zijn niet vertegenwoordigd. De commissieleden, Blankert en Stekelenburg, hebben veel ervaring in retourtjes met chauffeur maar werkten zich snel in, want hun eerste advies aan de NS was: vertraag de nieuwe dienstregeling.