P&G krimpt aantal banen met 10.000

Levensmiddelengigant Procter & Gamble, een belangrijke concurrent van het Nederlands-Britse Unilever, zal nog eens bijna 10.000 banen schrappen, ofwel 9 procent van het totaal.

Van een twee jaar geleden aangekondigde afslanking moeten nog 7.800 banen verdwijnen.

Dat heeft het bedrijf uit Cincinnati (Ohio) gisteren bekendgemaakt. De reorganisaties hebben betrekking op 15 procent van de werknemers en zullen tezamen 4 miljard dollar gaan kosten. Het bedrijf verwacht dan ook geen winstgroei met dubbele cijfers meer.

De problemen van P&G, bekend van producten als Ariel, Pampers en Vidal Sassoon, hebben te maken met producten die niet aansloegen, prijsverhogingen die leidden tot verlies van marktaandeel en daling van de economische groei in de Verenigde Staten. Topman A.G. Lafley wees er ook op dat P&G nog altijd 20 procent hogere kosten heeft dan zijn concurrenten. ,,We zitten al negen maanden in een crisis'', aldus Lafley, die vorig jaar topman werd nadat de Nederlander Durk Jager nogal onzacht was verwijderd. Analisten juichden de stappen toe maar waarschuwden dat P&G niet te ambitieus moet zijn met zijn doelstellingen.

P&G verloor vorig jaar marktaandeel bij een aantal belangrijke merkproducten, van Pampers en Bounty (keukenrol) tot Pringles (chips). Volgens een recent artikel in het blad Business Week heeft P&G dit deels aan zichzelf te wijten. Het bedrijf heeft sommige merken verwaarloosd, het verloop onder toppersoneel is soms groot en P&G verhoogde zijn prijzen meer dan de concurrentie. Kimberley-Clark, een van de belangrijkste concurrenten van P&G, zou ook een beter contact met klanten onderhouden en zijn producten beter volgen als ze eenmaal in de supermarkt liggen.

Ongeveer 40 procent van de 9.600 banen verdwijnt in de VS, de rest elders in de wereld. Ruwweg eenderde verwijnt in de productie, tweederde komt van afslankingen in andere divisies. P&G hoopt dat veel werknemers vrijwillig zullen vertrekken maar verwacht ook gedwongen ontslagen.