Selectie Musea

Impressionisten

Het impressionisme is met voorsprong de meest succesvolle kunstrichting aller tijden. Het is de ideale combinatie van ware kunst en toegankelijkheid. Zelfs de schilders van de Gouden Eeuw zijn nooit zo populair geworden en ook een alom bewonderde stroming als het surrealisme is nooit zo wijd verbreid geraakt. Impressionisten beelden geen mythen, bijbelverhalen of andere hersenspinsels uit, het zijn schilderbeesten die hun ezels neerzetten en er virtuoos op los gaan. En dat in romantische kleuren, lekker vlot, vrij en vaag. Maar niet zo vaag dat de voorstelling wordt opgeheven, integendeel, het portret, landschap of stadsgezicht blijft tot in de puntjes herkenbaar. In het Van Gogh Museum is een tentoonstelling te zien die de essentie van het impressionisme wil laten zien. De nadruk ligt op de impressie, op `de vrijheid van de losse toets', zoals de ondertitel luidt. Het spontane, beginnende impressionisme wordt belicht en het latere, meer doorwrochte werk, als dat van Cézanne en de pointillisten Seurat en Signac, is weggelaten.

Impressionisme, de vrijheid van de losse toets t/m 20 mei in het Van Gogh Museum, Amsterdam. Dag 10 t/m 16u.

Prenten

Ontwerptekeningen voor prenten werden in de zestiende en zeventiende eeuw noch voor de openbaarheid, noch voor de eeuwigheid gemaakt. Ze waren bedoeld als werkmateriaal voor prentmakers en veel van zulke tekeningen die hun functie vervuld hadden zijn daarna verloren gegaan. Alleen al daarom is de selectie van enkele tientallen bewaard gebleven tekeningen van kunstenaars uit de Nederlanden die nu te zien zijn in een kleine tentoonstelling in de Lakenhal in Leiden, de moeite waard. De bladen, variërend van een eerste idee tot een uitgewerkt model, zijn afkomstig uit de collectie van het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden. Op de expositie hangt elke tekening naast de prent die er uiteindelijk naar is gemaakt, waardoor een mooi beeld ontstaat van het proces van de toenmalige prentenproductie.

Van ontwerp naar prent; ontwerptekeningen voor prenten van Nederlandse meesters, 1550-1700 t/m 15 april in Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden.

Di t/m vr 10-17u za en 12 t/m 17u.

Francis Bacon

Hij nam de allergrootsten uit de kunstgeschiedenis als voorbeeld: Michelangelo, Velázquez, Rembrandt, Van Gogh schilders die er, volgens hem, in waren geslaagd om een nieuwe manier te vinden om de werkelijkheid af te beelden. Dat laatste is Francis Bacon (1909-1992), de laatste grote klassieke schilder, zelf ook gelukt, zoals een overzicht van zijn werk in het Haags Gemeentemuseum laat zien. Bacons verwrongen naakten en portretten roepen weliswaar een existentieel menselijk drama op, maar zijn doeken zijn tegelijkertijd verleidelijk, ja zelfs weergaloos mooi. Bacon was een begenadigd colorist. De ruim veertig schilderijen zijn aangevuld met documentatiemateriaal uit het atelier, zoals foto's die tot uitgangspunt dienden voor schilderijen, schetsen en interviews op video.

Francis Bacon t/m 13 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u.

En verder

Begeerlijk Zilver: Gebruiks- en siervoorwerpen van Carel Begeer t/m 27 mei in het Drents Museum, Brink 1, Assen. Di t/m zo 11-17u, daarna in de Lakenhal van 29 juni t/m 23 sept; Griekse goden en helden in de tijd van Rubens en Rembrandt t/m 6 mei in het Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht. Di t/m zo 11-17u; Meesterlijk verzameld. Vijf eeuwen Europese schilderkunst: de collectie Gustav Rau t/m 16 april en Henri Berssenbrugge: Passie-energie-fotografie t/m 15 april in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam, di t/m za 10-17u, zo 11-17u; De Weg naar de Hemel. Relieksverering in de Middeleeuwen t/m 22 april in de Nieuwe Kerk, Dam, Amsterdam; dag 10-18u, do 22u en in Museum Catharijneconvent, Lange Nieuwstraat 38, Utrecht; di t/m vr 10-17u, za, zo 11-17u.