MOTOR VAN HET SPEL (4/4)

De Quake III-engine is op dit moment de bekendste en meest geavanceerde spelmotor. Hij kan overweg met hoogteverschillen, landschappen, gebogen vormen, realistische lichteffecten en reflecties. Bovendien kan hij computerkarakters die uit heel veel polygonen opgebouwd zijn tegelijk weergeven en ook biedt hij onderdak aan verschillende soorten multiplayer-games. De motor van het concurrerende schietspel Unreal van Epic kan ruwweg hetzelfde.

Toch blijft de weergave van zoiets gewoons als een bos vrijwel onmogelijk. Het is geen doen om van honderdduizenden takken en blaadjes de kleur, materiaal, hoek, afstand en reflectie te berekenen. Vandaar dat computergegenereerde bomen altijd zo saai zijn; het zijn duplicaten van steeds hetzelfde model. In racespellen zijn bomen vaak platte plaatjes omdat je ze toch nauwelijks ziet als je ze razendsnel passeert.

Het Duitse Crytek, makers van het nog te verschijnen dinosaurusschietspel X-Isle, laat zien dat een computer wel degelijk realistische organische omgevingen kan scheppen. Door een andere opzet kan hun CryEngine tien keer meer polygonen aansturen als de huidige motoren en ook andere taken verricht hij efficiënter. Blijkens de schermafbeeldingen en demo's is het resultaat uiterst realistisch, al hangt het succes van het spel toch vooral af van de inhoud.

Niet alleen schietspellen hebben een motor nodig. Games als flipper- en racespellen draaien op `physics engines', die natuurwetten naar de spelwereld vertalen. Bij flipperspelletjes moet de bal aan de zwaartekracht gehoorzamen. En in racespellen moeten de banden greep op de weg hebben en mag de ene wagen bij een botsing niet dwars door de andere heenrijden.

Ook zijn er `multi-purpose engines', spelmotoren waarmee je verschillende speltypes kunt ontwikkelen. Het Houtense Davilex bijvoorbeeld, maker van A2 Racer, gaat de Net Immerse multi-purpose engine in combinatie met de Havoc physics engine voor zijn spellen gebruiken. En het Amsterdamse Lost Boys heeft zelfs een eigen multi purpose engine ontwikkeld.