Dumeco versterkt varkensvlees-positie

Vleesverwerker Dumeco uit Boxtel wil een belangrijk onderdeel van concurrent Meatpoint kopen. Dat hebben beide bedrijven gisteren bekendgemaakt. Als de koop doorgaat krijgt Dumeco in Nederland een marktaandeel van bijna 50 procent wat betreft de verwerking van varkensvlees. Directeur A. van den Berg van Dumeco wilde de koopsom gisteren niet vrijgeven. Overnamekandidaat SturkoMeat, dochter van Meatpoint, haalde vorig jaar een omzet van 1,2 miljard gulden.

Dumeco behoort tot de grootste vleesbedrijven van Europa, maar ligt nu stil vanwege de uitbraak van mond- en klauwzeer in Nederland. Directeur A. van den Berg durfde gisteren geen schatting te geven van de schade die de mkz-uitbraak voor de vleesverwerker kan hebben. Met de geplande overname van SturkoMeat verstevigt Dumeco zijn marktpositie in Nederland. Dumeco exporteert veel van zijn varkensvlees als bacon naar Groot-Brittanië. SturkoMeat slacht jaarlijks ruim 3 miljoen varkens een marktaandeel in Nederland van 17 procent – en levert vooral aan Nederlandse supermarkten. In december nam het bedrijf uit Doetinchem de centrale slachterij van Albert Heijn over. Sindsdien is het de hofleverancier van vers varkensvlees aan deze grote retailer.

De overname van SturkoMeat past bovendien goed in de expansiestrategie van Dumeco, dat vorig jaar een omzet haalde van 3,2 miljard gulden. Vorige maand nam het bedrijf uit Boxtel nog een meerderheidsbelang in De Groene Weg, een keten die biologisch vlees produceert en verkoopt. Ook maakte Dumeco de overname bekend van Kroot Vlees, dat jaarlijks 175.000 runderen verwerkt. Dumeco slacht jaarlijks 6 miljoen varkens, na de overname van SturkoMeat worden dat er 9 miljoen.