Boeing gaat hoofdzetel uit Seattle verplaatsen

Vliegtuigmaker Boeing gaat zijn hoofdkantoor elders vestigen. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

Boeing verraste de stad Seattle, zijn eigen werknemers en de bonden met het besluit, dat genomen is omdat de bedrijfstop dichter bij zijn klanten en bij Wall Street wil zitten. Kandidaatsteden voor de grootste vliegtuigfabrikant ter wereld zijn Dallas, Denver en Chicago. Boeing, opgericht door William Boeing, begon 85 jaar geleden in Seattle.

Het bedrijf verwacht tegen de zomer een besluit te nemen en zal in het najaar nieuwe kantoren openen waar ongeveer vijfhonderd man komen te werken. De mogelijke vestigingssteden die topman Phil Condit gisteren noemde zijn onmiddellijk acties begonnen om Boeing binnen te halen. Boeing heeft 200.000 man in dienst, van wie er zo'n 80.000 in Seattle en omgeving werkzaam zijn.

,,Ik zie geen grote gevolgen voor onze plaatselijke economie'', aldus burgemeester Paul Schell van Seattle tijdens een persconferentie. Wel zullen plaatselijke benefietactiviteiten van Boeing minder worden en maakt het ook een verschil dat de leiding niet meer geworteld is in de stad.

Schell kondigde aan dat hij er alles aan zou doen om Boeing van gedachten te doen veranderen.

Topman Condit, die de bekendmaking niet in de staat maar in de stad Washington deed, verwacht door de verhuizing en een reorganisatie een afgeslankt, flexibeler bedrijf te krijgen. ,,Wij zijn een fundamentele transformatie van Boeing begonnen'', zei Condit. ,,We willen Boeing besturen als een bedrijf dat de wendbaarheid heeft om kapitaal en kansen te benutten die de waarde voor de aandeelhouders maximaliseert.'' Condit zei dat hij en zijn adjudant Harry Stonecipher vorig jaar dertien keer naar de hoofdstad Washington was gereisd. Een vestigingsplaats die centraler ligt maakt dat wat minder vermoeiend.

Boeing maakte gisteren ook bekend dat de topmensen van zijn drie grootste divisies – verkeersvliegtuigen, militaire systemen en ruimtevaart & communicatie – en de titel van chief executive officer krijgen. Doel is het bedrijf 'horizontaler' te maken met de verschillende divisies in de staat Washington, Missouri en Californië. Boeing heeft een jaaromzet van ongeveer vijftig miljard dollar. Het bedrijf is in een heftige concurrentiestrijd verwikkeld met Airbus en heeft de laatste jaren marktaandeel verloren.

Vroeger was Boeing de enige belangrijke industrie van Seattle en was een op de acht banen in de regio bij de vliegtuigmaker. Omstreeks 1970 ging het als gevolg van een depressie zo slecht bij Boeing dat er aan de rand van Seattle een bord was neergezet met de tekst: `Wil de laatste bewoner het licht uitdoen?'

Nu is een op de zestien banen in Seattle een Boeingbaan. Volgens vakbondsbestuurders staat elke Boeingbaan voor vijf andere banen bij toeleveringsbedrijven en onderdelenproducenten.