Winst van RTL gestegen

Televisieconcern RTL verwacht dat de reclame-inkomsten in Nederland dit jaar slechts met zo'n 4 procent zullen stijgen. Daarmee is RTL, in Nederland met afstand de grootste tv-zender met RTL 4, RTL 5 en (nog even) Veronica, somberder dan drie maanden geleden. Toen voorspelde zijn advertentiedochter IP nog een groei van 10 procent. Afgelopen jaar stegen de uitgaven aan tv-reclame in Nederland met 14 procent tot 1,6 miljard gulden, waarvan 45 procent bij RTL terecht kwam.

De neerwaarste bijstelling bleek vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers van de RTL Group, het grootste televisieconcern van Europa en een dochterbedrijf van het Duitse mediaconcern Bertelsmann. ,,De eerste twee maanden van dit jaar zijn de advertentie-inkomsten van het concern met 2,8 procent gedaald'', zei topman D. Bellens in een toelichting.

De teruglopende reclame-bestedingen kunnen duiden op een stagnatie van de groei van de economie in Europa. Voor zijn belangrijkste markt Duitsland rekent RTL nu op een groei van de tv-reclame in 2001 met 2 procent, voor het Verenigd Koninkrijk met 1 procent en voor Frankrijk met 5 procent. Daardoor zullen de resultaten van RTL in 2001 niet stijgen ten opzichte van afgelopen jaar.

RTL Group is afgelopen jaar ontstaan na een fusie van de tv-divisie van Bertelsmann, het Belgische Audiofina en de tv-productiemaatschappij van de Britse uitgever Pearson. De omzet steeg afgelopen jaar (pro forma) met 14 procent tot ruim 4 miljard euro (8,9 miljard gulden). De winst (voor rente, belasting en afschrijvingen van overnamepremie) steeg van 429 tot 555 miljoen euro.

In Nederland steeg de omzet afgelopen jaar met 4 procent tot 334 miljoen euro (735 miljoen gulden). De winst (voor rente, belasting en afschrijvingen van overnamepremie) nam toe van 20 tot 28 miljoen euro.

Ter vergelijking: concurrent SBS Broadcasting maakte deze week bekend dat zijn Nederlandse activiteiten, met de zenders SBS 6 en Net 5, een winst maakten van 29 miljoen gulden op een omzet van 310 miljoen gulden.

De tv-zenders RTL 4 en Veronica, dat volgende maand zijn naam kwijtraakt en verder gaat als `ME', vergrootten hun marktaandeel in hun doelgroep.

Het aandeel van RTL 4 bij kijkers van 20 tot 49 jaar steeg van 15,3 tot 17,5 procent, het aandeel van Veronica bij kijkers van 20 tot 34 jaar steeg van 13 tot 5,7 procent. Het marktaandeel van RTL 5 daalde naar 4,1 procent.