Korfbal ook bij UPC nauwelijks bekeken

Een website, een marketingbureau en een nieuwe uitzendformule voor topduels. De korfbalbond promoot zaalkorfbal als topsport. Maar het dure contract met UPC over de tv-uitzendingen brengt het KNKV in verlegenheid.

Het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV) doet een nieuwe poging om het het zaalkorfbal als topsport te presenteren. Om dat te realiseren heeft de korfbalbond onlangs het marketingbureau Trefpunt in de arm genomen. Ook heeft de ongeveer 100.000 leden tellende bond sinds een paar jaar zijn eigen website (www.knkv.nl) met een discussieforum, informatie over de competitie, trainers- en arbitersopleidingen en de laatste ontwikkelingen in de korfbalwereld.

Bovendien wil het KNKV in de toekomst live-uitzendingen van korfbalwedstrijden verzorgen via de website. Vorig jaar was de zaalkorfbalfinale al `live' te volgen op internet; zonder beeld van een webcam weliswaar, maar met periodiek ververste wedstrijdverslagen en foto's. ,, Tijdens de finale telde onze website 14.000 bezoekers'', zegt Cort van Dijk, voorzitter van het KNKV. De website is bovendien actueler dan de uitzendingen bij SBS, terwijl de bond juist hoge verwachtingen koesterde van het vertrek bij de NOS.

Om het zaalkorfbal als topsport op de kaart te zetten, had het KNKV namelijk besloten de uitzendingen van de belangrijkste wedstrijden onder te brengen bij UPC. In die overeenkomst zou SBS voor de landelijke dekking zorgen. In juli vorig jaar liep het vierjarig contract met de NOS af. Samen met de ijshockeybond besloot het KNKV de overeenkomst, die de NOS via NOC*NSF afsloot met alle aangesloten sportbonden over de uitzendrechten, niet te verlengen.

Volgens directeur Jaap van Oel van het KNKV was de beeldregistratie de voornaamste reden voor dat besluit. ,,De NOS kwam altijd met één camera en dat was onvoldoende. Dan staan ze toch te vegen. Voor het goed vastleggen van een korfbalwedstrijd heb je meerdere camera's nodig, omdat je anders het positiespel niet goed kunt volgen. Ook konden ze het aantal uitzendminuten per seizoen (ongeveer een uur) niet meer garanderen.''

NOS-woordvoerder Jan de Jong betreurt het vertrek van de korfbalbond. ,,We hebben ze in augustus, toen het contract afliep, voorgesteld op de oude voet door te gaan. Met de garantie dat de belangrijkste wedstrijden, zoals de zaalfinale in Ahoy' en de interland Nederland-België, door ons zouden worden uitgezonden. Maar de bond wilde meer zendtijd, meer `exposure'. Toen hebben we voorgesteld dat ze voor uitzendingen van andere wedstrijden vrij waren met andere partijen in zee te gaan. Toch haakte de bond af. Jammer, want we hadden het korfbal graag bij de NOS gehouden.''

Het KNKV sloot voor een bedrag van ruim 700.000 gulden een meerjarig contract af met kabelbedrijf UPC, dat via haar zender Sport1 het hele seizoen wekelijks een korfbalmagazine uitzendt op dinsdagavond. Probleem is dat korfballiefhebbers de beschikking moeten hebben over een decoder én dat UPC maar in enkele regio's (zoals Amsterdam, Nijmegen en Heerenveen) de kabelaansluitingen verzorgt. Zo telt de regio Amsterdam ongeveer 1300 abonnees met een decoder, van wie ,,hooguit drie mensen naar korfbal kijken'', meent Blauw Wit-voorzitter Hans Fontijn. KNKV-voorzitter Van Dijk: ,,Vorig najaar was nog sprake van een overname van SBS door UPC. Dat ging helaas niet door.''

Daarna is afgesproken dat SBS aan het eind van het seizoen vijf weken lang op zondagochtend een programma zou uitzenden met korfbal en ijshockey. Dat loopt inmiddels. Helaas konden korfballiefhebbers zondag niet zien hoe PKC en Blauw Wit zich plaatsten voor de finale in sportpaleis Ahoy', maar kregen ze de vorige week gespeelde competitiewedstrijd DVO-Blauw Wit voorgeschoteld. Zondag staat wel een samenvatting van de finale op het programma. De komende weken zendt SBS ook de eerder opgenomen beelden van het eindejaarstoernooi en Nederland-België uit, daar kan het KNKV niet gelukkig mee zijn.

Bovendien kostte de beeldregistratie van de NOS in het verleden niets, terwijl in de overeenkomst met UPC ook het KNKV bijdraagt in de kosten. ,,Maar we hebben er bewust voor gekozen het zaalkorfbal op deze manier als topsport te promoten'', zegt Michel Bilstra, bestuurslid van het KNKV. ,,We gaan nu snel met UPC om de tafel zitten om te spreken over het volgende seizoen, vooral over de landelijke uitzendingen. Dat is belangrijk voor de topclubs want die moeten hun sponsors een garantie, dus genoeg uitzendtijd, kunnen bieden.''

KNKV-voorzitter Van Dijk beaamt dit en hoopt dat de besprekingen met UPC ertoe zullen leiden dat het korfbalmagazine volgend seizoen vanaf de eerste wedstrijddag landelijk is te volgen. Namens Blauw Wit blijft Fontijn de onderhandelingen kritisch volgen, temeer daar het contract met de huidige sponsor afloopt en Blauw Wit een nieuwe geldschieter zoekt. ,,Het is op zich een prima contract. De opnames zijn veel beter. Meer cameraposities, betere regie, ter zake kundig commentaar. Je moet de korfbalsport aantrekkelijk maken voor de jeugd. Kastje kijken, hè, uit zichzelf komen ze niet.''

Ook PKC-voorzitter Bert Burgers en Fortuna-voorzitter Theo Korporaal hebben begrip voor de weg die de bond is ingeslagen. ,,Ik steun de keuze van de bond voor UPC/SBS, ook al zat er een risico aan. Meer korfbal op de televisie was het uitgangspunt, prima'', aldus Korporaal. Collega Burgers valt hem bij: ,,Meer aandacht op de televisie zet korfbal op de sportieve kaart.''

Deetos-coach Ben Crum, coördinator Topsport bij het KNKV, heeft goede hoop dat de relatie met UPC beter wordt en is positief over de ingehuurde tv-ploeg. ,,Ze tonen meer inzet, weten de essentie van het korfbal vast te leggen en de verslaggeving is vakkundig. Ik baal van die ondeskundige verslaggeving en die behandeling van korfbal als sluitpost. Dat afzeikerige gedoe moet maar eens afgelopen zijn.''