Geschrapte advertenties

maart 2001. Het Parool weigert een advertentie van boekhandel De Slegte, waarin wordt verwezen naar de fatwa tegen Salman Rushdie. `Een beetje fundamentalist kijkt deze week bij De Slegte' luidt de begeleidende tekst onder foto's van wapenboeken.

maart 2001. De Telegraaf weigert een advertentie van SP-Kamerlid Jan de Wit te plaatsen waarin hij lezers oproept klachten te melden over inbelspelletjes op tv onder het kopje `ook 0900-belazerd?' De Wit krijgt te horen dat de advertentie ,,te negatief'' is. Later blijkt sprake van een ,,misverstand'' en wordt de advertentie alsnog geplaatst.

maart 2001. Het Parool, Trouw en de Volkskrant weigeren een oproep om een petitie tegen Jorge Zorreguieta te ondertekenen, gericht aan het Europees Parlement. De indiener krijgt te horen dat het onderwerp ,,te gevoelig ligt''.

maart 2001. De STER weigert een tv-spotje uit te zenden voor de nieuwste cd van rapper Eminem. De begeleidende tekst – `you can suck my fuckin cock' – is (te) seksueel getint. De indiener besluit de zinsnede te verwijderen en het spotje wordt alsnog uitgezonden.

februari 2001. De STER weigert een spotje voor het nieuwe wasmiddel `Black Magic' uit te zenden rond de kinderprogramma's van Z@ppelin. De commercial, waarin een dracula voorkomt, zou de kijkertjes schrik kunnen aanjagen.

maart 1999. Het Parool, Trouw en De Volkskrant weigeren een fictieve overlijdensadvertentie van theatergezelschap De Trust. De annonce is bedoeld als `teaser' voor een theatervoorstelling waarin hevig wordt geruzied om het nalatenschap van een vrouw. De begeleidende zinsnede `Naar de hel met je!' schiet in het verkeerde keelgat.

februari 1999. Dagblad De Gelderlander en de regionale zender Radio M weigeren een advertentie van de SP tegen meubelgigant Ikea, die door de partij van kinderarbeid wordt beticht.

juni 1998. Weekbladpers Tijdschriften weigert een advertentie te plaatsen in Voetbal International over kinderarbeid-vrije voetballen uit Pakistan. De advertentie is volgens het tijdschriftenconcern ,,niet in het belang van de voetbalsport die op dit moment toch al niet positief wordt belicht''.

juni 1998. De STER weigert een protestspotje van Amnesty International tegen de voetbalwedstrijd Nederland-Nigeria. In de commercial is te zien hoe een keeper tijdens de penalty wordt doodgeschoten – een verwijzing naar de doodstraf, die in Nigeria wordt uitgevoerd. Volgens de STER is het spotje te gewelddadig.

mei 1998. De STER weigert een radiospot uit te zenden waarin milieu-activist Remi Proppe stelt dat Willem-Alexander zich beter met waterbeheer kan bemoeien dan ,,weerloze zwijntjes'' te belagen. Volgens de STER wordt de prins in een kwaad daglicht gesteld.

december 1997. De STER weigert een commercial van uitzendbureau START waarin koningin Beatrix een vliegtuigtrap afdaalt en een `high five' geeft. Volgens de STER mag het koningshuis niet belachelijk worden gemaakt.