EU bestraft postbedrijf Duitsland

Deutsche Post moet de Europese Commissie een boete van 24 miljoen euro (53 miljoen gulden) betalen wegens misbruik van zijn monopoliepositie in Duitsland.

Dat heeft de Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, gisteren bekendgemaakt. Door postorderbedrijven kortingen te geven op de tarieven voor pakketten heeft het Duitse postbedrijf zich volgens Brussel schuldig gemaakt aan misbruik van zijn dominante positie. Als voorwaarde voor die kortingen moesten de postorderbedrijven alle pakjes van bepaalde afmetingen voor verzending aan Deutsche Post aanbieden. Concurrerende bedrijven kregen door die praktijk geen gelegenheid zich in dit deel van de postmarkt een positie te veroveren.

Het misbruik werd nog versterkt doordat Deutsche Post voor bepaalde klanten ook tegen tarieven beneden de kostprijs pakjes verstuurde, aldus woordvoerder Michael Tscherny van de Europese Commissie. ,,En dat is in strijd met de concurrentieregels van de EU.''

De Europese Commissie begon in augustus vorig jaar een onderzoek naar de praktijken van Deutsche Post, naar aanleiding van klachten uit Duitsland. Ook het Duitse Kartellamt bestudeert de kwestie, maar heeft nog geen conclusies bekendgemaakt.

Het postbedrijf heeft intussen wel een einde gemaakt aan de kortingen voor grote zendingen van de postorderbedrijven. Ook is Deutsche Post met de Europese Commissie overeengekomen om een apart bedrijf op te richten waarin de zakelijke pakketpost wordt ondergebracht, volgens de Commissie ,,om kruissubsidiëring vanuit het monopoliedeel van de activiteiten – de briefpost – naar de pakjespost te voorkomen''.

Het leeuwendeel van de pakjessector bestaat uit de zendingen door bedrijven en dit deel groeit volgens de woordvoerder snel als gevolg van e-commerce, de bestellingen via internet.

Deutsche Post had uit voorzorg al 50 miljoen euro voor mogelijke boetes gereserveerd. Het bedrijf zegt van de EU-boete geen negatieve gevolgen voor zijn resultaten te verwachten, noch voor de divisie pakketpost, ,,die versterkt kan worden door een transparante, aparte bedrijfsvoering''.

Een woordvoerder van de Amerikaanse concurrent United Parcel Services (UPS) zei gisteren dat de beslissing van de Europese Commissie meer transparantie en controleerbaarheid in de postsector zal bevorderen.