EADS-AANDELEN: KLAAR VOOR DE LANDING

EADS doet net alsof de zwaartekracht niet bestaat. Terwijl de aandelen van concurrent Boeing de afgelopen drie maanden minder waard werden, zijn die van de producent van Airbus-vliegtuigen juist een beetje in waarde gestegen.

Dat lijkt vreemd, want tenslotte heeft ook EADS last van dezelfde groeivertraging in de Amerikaanse economie die de beleggers in Boeing de stuipen op het lijf jaagt.

Een mogelijke verklaring is dat EADS nog steeds goedkoper is dan Boeing. Oppervlakkig gezien lijkt dat misschien ook zo, maar alleen als je pensioenverplichtingen, marketingkosten, vooruitbetalingen door klanten en andere voorzieningen buiten beschouwing laat bij de berekening van de waarde van het bedrijf. Als je deze factoren wel meetelt – net als Credit Suisse First Boston dat doet, één van de weinige grote investeringsbanken die niet betrokken waren bij de beursgang van afgelopen jaar – dan worden de aandelen verhandeld op een niveau van 12 maal de verwachte winst vóór belastingen dit jaar. Boeing staat daarentegen op een niveau van 10,6.

Een andere verklaring voor de goede prestaties van het aandeel is dat de aandeelhouders van EADS niet al te kritisch zijn. Tenslotte wordt maar ongeveer 20 procent van de aandelen op de beurs verhandeld. En daarvan is weer 62 procent in handen van particuliere beleggers en werknemers, aandeelhouders die niet bekend staan om hun grondige kennis van zaken. Die steunpilaar ziet er dus niet erg betrouwbaar uit. Gezien de omstandigheden zijn de aandelen kwetsbaar.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld