MOTOR VAN HET SPEL (1/4)

Wie een computer- of videospel speelt ziet doorgaans alleen de buitenkant. De software die alles mogelijk maakt, de spelmotor of game engine, is onzichtbaar. Zonder spelmotor echter geen spel, want alle verschillende artistieke disciplines van een videospel (grafisch ontwerp, verhaallijn, ondersteunende muziek, interactiviteit en ontwerp van de spelwereld) worden door de spelmotor verenigd. Merk je tijdens het spelen iets van de spelmotor dan speel je een slecht ontworpen spel.

Tegenwoordig moet een spelmotor een vrijelijk begaanbare en geloofwaardig ogende driedimensionale spelwereld genereren. Die eis komt voort uit het enorme succes van 3D-actiespellen als Doom, Quake, Unreal en Half-Life. Toch is zo'n complexe 3D-engine (die om een zware computer vraagt) geen voorwaarde voor een goed spel, zoals het eind 1993 verschenen Myst bewijst. Dit Apple Macintosh-spel van Cyan Software maakte als eerste gebruik van het toen gloednieuwe medium cd-rom, bedoeld voor de opslag van grote hoeveelheden informatie.

Aan de computer zelf stelde Myst echter geen hoge eisen. Dat komt doordat het spel is gemaakt met het tamelijk eenvoudige presentatieprogramma Hypercard. In Myst kun je je niet vrijelijk door een 3D-spelwereld bewegen. Je krijgt een op de computer ontworpen afbeelding te zien die een onderdeel van die spelwereld statisch weergeeft. Dat onderdeel moet je met oog en muis onderzoeken, je moet raadsels rond geheimzinnige machines oplossen, en dan kun je doorklikken naar de volgende afbeelding.

Saai? Absoluut niet! Want juist doordat de weergave statisch was kon de spelwereld verschrikkelijk gedetailleerd zijn. Combineer dat met een intrigerend verhaal (waarin je via een oud boek verborgen werelden binnenkomt) en sfeervolle, ondersteunende muziek, en je begrijpt dat spelers zich nauwelijks konden losrukken van het spel. Myst is inmiddels dan ook voor bijna ieder type computer en spelcomputer verschenen, ligt na zeven jaar nog steeds in de winkel en is samen met opvolger Riven goed voor zes miljoen verkochte exemplaren. Myst III: Exile is in de maak.

(Tekst Rob Smit, illustratie Maarten Bakker. Zie verder www.myst.com, www.realmyst.com, www.riven.com, www.cyan.com)