De jaren '80

,,De jaren tachtig, dat was de tijd dat ik op high school zat. Dat was gewoon een goede tijd in mijn leven, de muziek die ik toen ontdekte hoort daarbij. Daarom wilde ik op Re-members Only eer bewijzen aan die periode, zonder dat het een al te openlijke kopie van dat geluid moest worden. Want dat is tenslotte al gedaan.''

King Britt is een succesvol DJ en dansmuziekproducer, die op zijn eigen cd's nogal conceptueel te werk gaat. Nadat hij met zijn losvaste collectief Sylk 130 op When The Funk Hits The Fan ('98) de jaren zeventig tot leven wekte in de vorm van een denkbeeldige radioshow, doet hij op Re-members Only hetzelfde met de jaren '80. Daarbij ligt opnieuw de nadruk op de zwarte muziek. Gasten als de inmiddels overleden saxofonist Grover Washington Jr., rapgroep De La Soul, Kathy Sledge (van discogroep Sister Sledge), Martin Fry (van jaren-'80-groep ABC) en Alison Moyet (van Yazoo) stonden hem bij.

,,Het is de sound die een bepaalde productie tot typisch jaren '80 bestempelt. Vooral de drumklanken spelen daarin een grote rol. Dat geldt zeker voor mij, als DJ. Het is wel oppassen met die spullen, de grens tussen gedateerd en tijdloos luistert erg nauw.

,,Het heeft veel met de instrumenten uit die tijd te maken. Trevor Horn, een grote producer destijds, maakte veel gebruik van de digitale Fairlight-synthesizer. That was the shit, ik wou dat ik zo'n ding had. Maar ik heb wel de beschikking over synthesizers als de Memory Moog, de Mini Moog, een vocoder. En ik heb alle drumcomputergeluiden uit die tijd, zoals die van de Linn. Dat was pas een jaren-'80-klank!

,,De jaren '80 worden nogal ondergewaardeerd, als het op de muziek aankomt. Deze plaat is een manier voor mij om te zeggen: dit is de muziek waarvan ik hou, vergeet niet dat er toen dingen gebeurden die best de moeite waard zijn.Deze plaat gaat vooral over de zwarte dansmuziek van die jaren. Ook al doen er ook blanke, Engelse vocalisten als Martin Fry en Alison Moyet aan mee, want die typisch Engelse synthesizerpop van die jaren is ook van belang geweest. Als er al een jaren-'80-revival aan de gang is, gaat het vaak over die muziek. Maar de dance van de jaren tachtig, daar wou ik wel meer van horen.

,,Toch heb ik altijd van blanke pop gehouden. Ik luisterde destijds naar de typisch blanke synthesizermuziek van Kraftwerk en Art Of Noise uit een soort rebellie tegen de muziek die ik thuis hoorde, funk en hiphop. En toen koppelde Afrika Bambaataa hiphop aan Kraftwerk, hij schilderde die Duitsers zwart, als het ware. Dat was een belangrijk moment in de jaren '80, de kiem van de huidige dansmuziek.

,,Grover Washington Jr., dat is een heel ander verhaal. Ik hou meer van zijn werk uit de jaren '70, maar het nummer For Love vond ik geknipt voor zijn geluid. Dat is zo'n gladde slijper, zoals je die destijds ook veel had.Tja, dat is ook een aspect van die tijd. Op dat soort nummers slowdansten we in mijn middelbare-schooltijd. Dat was voor mij het hoogtepunt van de jaren '80.''

Re-members Only (Six Degrees PRCD 1040-2) is verschenen bij Culture Records