De bolderkar

Na de incestaffaire eind jaren '80 in het gelijknamige kinderdagverblijf, lijdt de bolderkar een zwaar leven. Onterecht, want de bolderkar is een uitkomst voor ouders die altijd wandelden, maar sinds de komst van de kinderen binnen zitten en alsmaar dikker worden. Met een bolderkar vol kinderen maak je niet meteen lange trektochten, maar een halve dagtocht is kinderspel. Dat is verder dan de paar honderd meter die kleine kinderen doorgaans bereid zijn lopend af te leggen. En genoeg om de frustraties van de ouders eruit te wandelen.

Groot voordeel van de bolderkar is zijn robuuste karakter. De brede, gelagerde luchtbandjes lopen tien keer lekkerder dan fragiele kinderwagenwieltjes, en vijf keer lekkerder dan de drie wieltjes van de hippe babyjoggers. Met een bolderkar loop je letterlijk stad en land af zonder al te moe te worden. Een bolderkar past zowel in de gangpaden van de supermarkt als door de hekjes van de provinciale landschappen. En de gelukkigzalige glimlachen van oudere passanten, vol rijke herinneringen, maken de meewarige blikken van de patatgeneratie meer dan goed.

Het aanbod aan bolderkarren is groot, maar onoverzichtelijk. Per winkel is het aanbod schraal te noemen, meestal bestaat het assortiment uit een enkele bolderkar. Deskundige verkopers zijn bovendien dun gezaaid. Om een prijs-kwaliteitvergelijking uit te voeren moet je daarom een aantal winkels af. Om te weten wat je niet moet hebben, is het goed om te beginnen in de bouwmarkt. Daar ligt tegenwoordig ook een bolderkar. `Made in China' staat er op de doos, en dat is te merken. Ondeugdelijk laswerk, een slecht afgewerkte houten bak en stroeve wieltjes. Zelfs op de gladde vloer van de bouwmarkt is het ding nauwelijks vooruit te branden. Voordeel is de prijs: 129 gulden. Veel meer plezier zul je er niet van hebben. Vervolgens is het op naar de betere speelgoedwinkel, of naar de verkoper van skelters en karren. Neem de bolderkar mee naar buiten , hijs de kinderen er in en loop een rondje. Vergewis u ervan dat de kar als vanzelf doorloopt. De eerste hijs is even zwaar, maar verder hoeft een deugdelijke bolderwagen net als een fiets slechts in gang te worden gehouden. Probeer even hoe de kar draait, en of die niet te snel schaart. De meeste karren hebben een verbazingwekkend kleine draaicirkel.

Let verder vooral op de houten bak, juist in dat onderdeel weten de verschillende bolderkarbouwers (Berg, Woody, Mammoet, Broem, Praktikar) zich van elkaar te onderscheiden. Vroeger waren de zijkanten gemaakt van spijltjes. Tegenwoordig zijn het vooral massieve dozen van watervast hout, meer niet. Beter nagedacht is er over de bolderwagen van Jan Louwe, van de Ossestal in Assendelft. Deze bolderwagen is niet alleen ruim en mooi vormgegeven, hij heeft ook openingen en een brede rug. Bovendien is het frame gegalvaniseerd, zodat het in de loop der jaren niet zal gaan roesten. De kar van Louwe is met zijn 495 gulden wel de duurste. Andere karren beginnen bij 300 gulden, voor de kleinste uitvoering, oplopend naar ruim 400 gulden voor de grootste.

In een beetje bolderkar passen drie kinderen. Zet ze dan bij voorkeur op een rijtje, om het schoppen en duwen voor te zijn. Bij twee kinderen biedt een bolderwagen meer bewegingsvrijheid. Ze kunnen er dan lekker uithangen, dromerig naar de wielen of de voorbijglijdende omgeving starend. De allerkleinste kinderen hebben soms de neiging wijdbeens in de bolderkar te gaan staan, als Ben Hur hun ouders mennend en zitbevelen negerend. Een keertje eruit vallen is dan de beste remedie.

Nadeel van de bolderkar is de omvang en het gewicht. De meeste karren zijn eenvoudig uit elkaar te halen voor transport, echt compact worden ze niet. Bolderwagens zijn ook zwaar. Bij een lastig hek of een onverwacht prikkeldraad gaan de kilo's tellen. En wie na een lange strandwandeling alleen terug de duinen over kan via een trap, wil gerust een vloek slaken.

Voor de ouders die met hun kinderen meerdaagse tochten willen lopen, is er sinds vorig jaar de Rambler Explorer: een bolderkar met bankjes, een open achterkant en treeplankje. De Rambler is gemaakt van aluminium buizen, kunststof doek en grote wielen. De Rambler is opklapbaar en in een tas te stoppen, hoewel hij ook in de lichtste versie nog 29 kilo weegt. De Rambler is met tal van accessoires uit te breiden; duwstang, kinderzitje, veiligheidsgordel en heel veel handige tassen. Kortom, de Rambler is ideaal voor de moderne buitenmensch. Alleen wel een beetje prijzig. Een kale Rambler begint bij 1.895 gulden, voorzien van alle accessoires komt de Rambler ruim voorbij de 3.500 gulden.

Informatie: De Ossestal, Assendelft: 075 687 12 34; Praktikar: www.praktikar.nl; Berg: www.bergtoys.nl; Rambler: www.Anndur.nl