Telefoon fiscus deugt vaak niet

De belastingtelefoon van de Belastingdienst deugt vaak niet. Uit onderzoek van professor P. Essers blijkt dat bijna de helft van de vragen een fout of niet volledig antwoord oplevert. De hoogleraar belastingrecht aan de Katholieke Universiteit Brabant presenteerde zijn bevindingen gisteren aan staatssecretaris Bos van Financiën.

Op in totaal 222 gestelde vragen kreeg Essers 126 goede, 62 foute en 27 onvolledige antwoorden. In zeven gevallen werd de verbinding verbroken zonder dat er een antwoord was gegeven. Meest opmerkelijk aan het onderzoek vindt Essers de arrogantie van de Dienst. ,,De antwoorden worden zonder voorbehoud gegeven. Dat ze het ook wel eens mis kunnen hebben, vertellen ze niet.'' Een ander schokkend feit is volgens hem het gebrek aan kennis van de gespecialiseerde medewerkers. ,,Tien procent van de telefoontjes gingen naar specialisten, maar die wisten slechts in 41 procent van de gevallen het juiste antwoord.''

,,Op zeer gecompliceerde vragen kregen we goede antwoorden, terwijl we bij simpele vragen soms foutief werden voorgelicht.''

Een woordvoerder van Financiën benadrukt dat het verbeteren van de dienst ,,een permanent aandachtspunt'' is. ,,We nemen elk signaal serieus, dus ook dit signaal.''