KLM rekent weer op Martinair

KLM doet een nieuwe poging Martinair volledig in te lijven. Gezien de toegenomen concurrentie op de vakantiemarkt zou Brussel nu minder moeilijk doen.

Luchtvaartmaatschappij KLM valt bij herhaling in herhaling. Na mislukte fusiepogingen met British Airways jaren geleden ging de maatschappij onlangs opnieuw de gesprekken aan. En greep mis. Na de afgeketste fusie met Alitalia, kondigden de Italianen enkele weken geleden met KLM over een hernieuwde samenwerking te praten. En nu weer Martinair, dat KLM voor de helft al bezit. KLM wil uitbreiden en of dat nu met een buitenlandse partner of de charteraar om de hoek is, maakt daarbij niet veel verschil. ,,We hebben dezelfde thuisbasis, dat heeft voordelen', zegt een woordvoerder.

Hetzelfde plan, een andere situatie, volgens KLM. Bestuursvoorzitter Leo Berndsen van Nedlloyd, dat de andere helft van Martinair bezit, beschreef het tijdens de presentatie van de jaarcijfers deze week iets anders: beide aandeelhouders zouden bij de Europese Commissie ,,een nieuw plan' hebben ingediend. Over de inhoud daarvan wilde hij niets zeggen.

Als KLM de charteraar overneemt is het waarschijnlijk dat de vrachtafdelingen van de bedrijven worden samengevoegd tot een zelfstandig bedrijf. Onder de bedrijfsnaam Kencargo kondigden KLM en Martinair deze week al aan samen Kenya Airways de Afrikaanse vrachtoperaties van de maatschappijen in elkaar te schuiven.

In 1999 deed KLM een eerste poging de chartermaatschappij over te nemen. Toen na een paar maanden uit gesprekken in de wandelgangen bekend werd dat de overname op bezwaren stootte, heeft KLM het verzoek ingetrokken, nog vóór een officieel oordeel was geveld. Wie niets vraagt, wordt ook niet afgewezen, was de redenering. Ook nu ontkent KLM dat het verzoek om de overname officieel zou zijn. Wel bevestigt een woordvoerder dat reguliere contacten met Brussel hierover ,,al maandenlang' bestaan. Berndsen verwacht dat Brussel hier eind april over beslist.

KLM zou (in 1999) volgens Brussel met Martinair en dochter Transavia (80 procent) een te groot marktaandeel in de chartermarkt krijgen. Onzin, zei Amstelveen toen al: de concurrentie beperkt zich immers niet tot de landsgrenzen. Maar waarom zou Brussel nu wel instemmen met een overname van de verliesgevende charteraar? Volgens KLM is de markt veranderd. Nieuwe charteraars als Dutch Bird en Hapag Lloyd vervoeren steeds meer vakantievliegers van en naar Schiphol. Maar ook een nieuwkomer als Easyjet en goedkope maatschappijen net over de grens moeten als concurrentie meegerekend worden, meent KLM. Bovendien had de maatschappij twee jaar geleden nog een alliantie met Alitalia.

Maar critici zeggen dat de kleinschalige nieuwe vliegbedrijven nauwelijks verschil uit maken. Tot enkele weken geleden waren de berichten uit Brussel nog negatief. Als de overname opnieuw wordt tegengehouden verkleint KLM mogelijk haar belang in Martinair. Hierdoor wordt het voor andere bedrijven aantrekkelijk om een meerderheidsbelang in het bedrijf te nemen.

Nedlloyd wil maar al te graag van de verliesgevende dochter af. Al jaren. Martinair maakte vorig jaar volgens Nedlloyd 97 miljoen gulden verlies, meer dan de 80 miljoen gulden die dat bedrijf in de loop van 2000 zelf voorspelde. In 1999 stond Martinair voor 26 miljoen gulden in het rood. Overigens heeft Martinair deze cijfers nog niet naar buiten gebracht. Hoe langer de onzekerheid, hoe lager het bedrag waarvoor Nedlloyd de aandelen kan verkopen. Martinair was eind 1999 nog 700 miljoen gulden waard.

KLM maakt zich dan ook minder druk over de miljoenenverliezen bij Martinair. ,,Een momentopname', nuanceert de woordvoerder: ,,Bij ons is het ook wel eens slecht gegaan.'

Gerectificeerd

Martinair

In het bericht KLM rekent weer op Martinair (in de krant van zaterdag 17 maart, pagina 17) wordt gesteld dat Martinair in 1999 een verlies geleden heeft van 26 miljoen gulden. De maatschappij behaalde toen echter een winst van 29,3 miljoen. Vorig jaar werd een verlies van 97 miljoen gulden geboekt.