www.tv-station.nl

Nederlandse televisiemakers experimenteren met bewegend beeld op internet. ,,Waarom nog programma's maken die na een keer uitzenden weg zijn?''

Femke Wolting, Bruno Felix en Daniel Ockeloen, alledrie jong en opgewekt begonnen een jaar geleden hun eigen bedrijf, Submarine. Wolting en Felix maakten in 2000 het VPRO-televisieprogramma en bijbehorende website It is the End of TV as we know it naar aanleiding van een reis van vier maanden door de VS, met een DV-cameraatje. Ze spraken met allerlei mensen uit de internet- en televisieindustrie: technologen, economen, cultuurcritici, mensen uit de animatie- en entertainmentsector. Daarna wisten ze wat Submarine niet moest worden.

Felix: ,,Wij willen geen televisiestation op internet maken. De computer is iets anders dan televisie en je maakt dus andere dingen. Je ziet het om je heen: het blijkt niet zinvol om een krant rechtstreeks naar het internet te vertalen. Mensen gaan niet uren zitten lezen of uren naar streaming-video kijken. Televisie is leuk om naar te kijken, internet is leuk om iets voor te maken. Wij geloven niet in Hilversum op het net.''

Submarine is een van de jonge mediabedrijven, die voor de Nederlandse televisie internettoepassingen maakt. Zij staan niet alleen. Het hippe bedrijf Lost Boys verzorgde de website bij Big Brother. Het Utrechtse bedrijf 2MB maakt de website bij De Mol (een interactief detective-achtig spel) dat hoort bij het gelijknamige televisieprogramma. Submarine verzint haar eigen projecten in plaats van websites te bouwen bij programma-formats van anderen. Vanaf mei gaat Submarine op haar eigen site experimenteren met interactieve animatieseries, en een spel dat zich afspeelt op het net en via sms. Daarvoor werken ze met internationale makers, van game-designers tot striptekenaars en animatoren.

Femke Wolting: ,,Bij televisie heb je nooit contact met de mensen die tegelijk met jou een programma bekijken, terwijl je op het internet kijkers met elkaar in contact kunt brengen. Daar moet je rekening mee houden. In Amerika waren sites waarbij het publiek meespeelt met gameshows en tegelijkertijd communiceren met andere kijkers succesvol.''

Het mediabedrijf Submarine maakte afgelopen jaar voor het 75-jarige bestaan van de Vara een internet/televisieproduct. Voor het project '12 maal 12', werden 12 jongeren van zestien jaar (rijk, arm, provinciaal, stads, autochtoon, allochtoon) uit verschillende plaatsen in Nederland uitgerust werden met een DV-camera en een montagecomputer. Na twee trainingsweekenden werkten de twaalf jongeren de door henzelf verzonnen thema's (van seks, opvoeding, tot je plaats in de maatschappij) uit in korte videofilms, teksten en animaties.

Pubermeisje

Er zijn talloze fiets-opnames in de Nederlandse filmgeschiedenis, denk aan Turks Fruit, maar het internet filmpje van de zestienjarige Raoul stijgt hier bovenuit. Raoul zit achterop de fiets en houdt een kleine camera naast zijn gezicht, terwijl hij zich laat rijden door een prachtig pubermeisje waar hij verliefd op is. Zij draait af en toe haar hoofd naar hem -lacht stralend- haar haren wapperen in de wind, Schiedam glijdt voorbij. Op de website van 12x12 lees je hoe de tieners met elkaar bevriend raken en elkaar opzoeken om filmpjes te maken. Dit werd door Inge Willemsen en Ali Haselhoef in drie televisieprogramma's vastgelegd. Die programma's zijn inmiddels uitgezonden en weer voorbij. De website is nog altijd te bezoeken, jongeren kunnen reageren.

De verschillende omroepen hebben fragmenten en soms hele televisieprogramma's online staan. De `uitzendkwaliteit' hiervan op het computerscherm is nog steeds zeer matig en het binnenhalen van filmpjes kost tijd. Op dit moment stelt de combinatie internet en televisie nog teleur.

Je zou kunnen stellen dat door de opkomst van de webcam, het kleine cameraatje dat je aan je computer kunt hangen waardoor iedereen zijn eigen leven kan 'uitzenden' via het internet, uiteindelijk geleid heeft tot een concepten als Big Brother.

,,Wat er op het internet aan bewegend beeld plaats vindt moet niet afgeleid zijn van televisie,'' vindt programmamaker/ producent Bob Visser.,,Televisie maakt andere producten: vooral een hoop werk en met een lange productietijd." Bob Visser, regisseur/producent, maakte in de zeventiger jaren het radioprogramma TILT voor `werkende jongeren'.

Visser, een Rotterdammer van tegen de vijftig, werkte onder anderen met Derk Sauwer en Fons Burger samen, ze bezochten - soms betaald uit eigen zak - de IRA, Vietnam, Irak/ Iran en maakte televisie-items voor `politieke jongeren'.

De opkomst van kleine videocamera's veranderde zijn werkwijze. Visser: ,,In de jaren zeventig en tachtig gingen we voor de Rotterdamse Kunststichting met kleine cameraatjes de wijken in. Eigenlijk werd onze manier van radio maken overgezet naar televisie. We waren onafhankelijk van instituten die de dienst uitmaken.'' Goed zichtbaar is de sfeer van de punktijd in het televisieprogramma Neon dat Visser maakte voor de VPRO, waar optreden van bands als The Dead Kennedies in kraakpanden werden vastgelegd. ,,Je kwam op heel andere plekken dan een normale tv-ploeg, we monteerden ergens in een kelder. De sfeer was energiek, wat we maakten weerspiegelde wat er leefde. Beter dan dat krijg ik toch niet meer voor elkaar. We werden automatisch een stroming en op een gegeven moment was het over.'' Visser werd filmmaker en regisseur/ producent.

Bill Viola en Cindy Sherman toonde hij al in de jaren tachtig in het VPRO programma TapeTV. ,,Die voorloop-positie zie ik nu met het Internet met streaming-video. Je krijgt daar mogelijkheden die je in het gewone systeem niet krijgt.''

Visser werkt als cultureel ondernemer aan meer projecten: ,,We leveren bijvoorbeeld aan internetprovider Wannadoo dagelijks items over het filmfestival Rotterdam en maken voor Chello Eefje Wentelteefje, filmpjes gemaakt door Jeroen de Leijer van de gelijknamige strip, waarin een achtjarige meisje de hoofdrol speelt."

Las Palmas

Dat een aantal projecten commercieel is, is te zien aan de kantoren van zijn bedrijf Neon en zusterbedrijf Dion, gevestigd in een gerestaureerd pand in de haven met goed geoutilleerde montagestudio's en een man of tien personeel.

Bob Visser: ,,Ik dacht op een gegeven moment bekijk het maar, voor mij is de documentaire niet meer interessant, wat dat oplevert aan power. Liever internetproducten dan een documentaire maken die maar een keer wordt uitgezonden. Dat wordt nog niet gedaan: documentaires voor het internet in Nederland. Een van de redenen waarom ik www.tv-station.nl heb geregistreerd. Dat moet een platform worden voor onafhankelijke makers.''

Visser legt uit dat het idee groeit. Het plan wordt gesteund door Las Palmas, het Rotterdams Philharmonisch, Poetry International en het Rotterdams Filmfestival.

Visser: ,,Op dit moment ben ik bezig met een programma voor de VPRO over jonge animatoren. Twee jongens Michael Krop en Stijn Windig hebben kort geleden een animatiefilmpje, genaamd Robots, opgestuurd naar I-film (I-film is een drukbezochte website waarop allerlei korte filmpjes te bekijken zijn). Het werd een hit en kwam in de top van de vijf populairste filmpjes. On-line wordt direct op hun filmpje gereageerd, iemand vindt de animaties klote, iemand anders vindt ze fantastisch. Waar het om gaat is dat dat soort gasten los van de politiek opereert, buiten alle kanalen om.''

I-films: Http://www.ifilm.com

12 maal 12: Http://www.12x12.nl