Vrachtwagen slaat overboord

De veerboot Discovery van Stena Line heeft gisteren op volle zee een vrachtauto en twee bestelbusjes verloren. Het ongeluk gebeurde terwijl de boot onderweg was naar Harwich, twee kilometer buiten de Noorderpier. De kapitein liet de Discovery terugkeren naar Hoek van Holland. Persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan. De schade loopt volgens de rederij in de tonnen.

De vrachtwagencombinatie, een koelwagen van zo'n 16 meter, geladen met 35 ton diepgevroren vis, stond geparkeerd in de laadruimte. Volgens de politie Rotterdam-Rijnmond was de wagen waarschijnlijk niet goed geborgd, waardoor hij begon te rollen. De vrachtwagen ramde twee bestelbusjes, die op hun beurt tegen de laaddeur sloegen. Toen deze het begaf, stortten vrachtwagen en busjes in zee. Vanmorgen spoelden enkele honderden kratten met vis aan op het strand tussen Wassenaar en Scheveningen.

Volgens Stena-directeur P. de Lange is inmiddels gebleken dat de Deense chauffeur van de vrachtwagencombinatie zijn wagen niet op de handrem had staan. Volgens De Lange is dit de verantwoordelijkheid van de chauffeur. ,,We geven het aan met bordjes, het staat in de briefjes die we uitdelen en we maken het duidelijk met gebaren aan de chauffeurs tijden het laden. Maar we kunnen natuurlijk niet in elke cabine gaan controleren.''

Niettemin heeft Stena besloten voortaan extra blokken onder de wielen van voertuigen te zetten. De Discovery is vanmorgen na een noodreparatie weer in de vaart genomen. Volgens Stena is er geen gevaar geweest voor het vollopen van het schip aangezien de laaddeur zich op zo'n acht meter boven de waterlijn bevindt. Stena-Lines benadrukt dat de laaddeur geen waterwerende functie heeft, maar alleen spat- en regenwater tegenhoudt. De auto's zijn vanmorgen op de zeebodem gelokaliseerd en zullen binnenkort worden geborgen.

De Discovery, een supersnelle catamaran die de afstand Hoek-Harwich in 3,5 uur kan afleggen, wordt door problemen achtervolgd sinds hij in 1997 in de vaart werd genomen. Door mankementen aan de motoren en de gevoeligheid voor hoge golfslag was het schip wekenlang uit de vaart. Inwoners van Hoek van Holland klaagden over stankoverlast van de uitlaatgassen. In januari 1998 sloeg een metershoge golf een groot stuk van de boeg van het schip. De Raad voor de Scheepvaart constateerde dat de Discovery in het zware weer niet had mogen vertrekken en met te hoge snelheid (55 km/u) had gevaren.

Een jaar later moest het schip op weg naar Harwich omkeren omdat brand was uitgebroken in de machinekamer. In 1999 verdronk een Britse visser, toen hij van boord werd geslagen door de vier meter hoge hekgolf die de catamaran door zijn snelheid had veroorzaakt. Volgens directeur De Lange zijn de ,,kinderziekten'' met de catamaran inmiddels overwonnen. De passagiers, die nu via Calais de oversteek moesten maken, worden financieel tegemoetgekomen in de extra kosten, aldus Stena.