Red uw liefje uit de toren

De eerste GameBoy had een zwak zwartwitschermpje waar je alleen iets op zag als je er exact loodrecht op keek. Onderweg was het plezier vaak te snel voorbij, want de batterijen gingen altijd korter mee dan je dacht. Met de GameBoy Color (GBC) kwam daar verandering in. Het schermpje kreeg kleur en kon ook onder een hoek bekeken worden. Op twee batterijen draait het machientje langer dan zijn voorganger op vier, het is dunner en weegt minder. Bovendien is het geheugen groter en de processor sneller. De oude zwarwitspelletjes kun je er nog steeds op spelen.

Prince of Persia behoort samen met de Super Mario- en Sonic the Hedgehog-titels tot de bekendste platformspelletjes aller tijden. Het werd in 1989 ontwikkeld door Jordan Mechner en is sindsdien voor vrijwel ieder type spelcomputer verschenen. Ubi Soft heeft nu een uitstekende kleurenversie uitgegeven voor de GameBoy Color. In een 1001 Nacht-achtige omgeving moet je je liefje de prinses redden uit de handen van de gemene vizier die haar in de hoogste toren van het paleis van de sultan heeft opgesloten. Via de kerkers onder het paleis, het paleis zelf en tenslotte de toren moet je haar bereiken. De route is bezaaid met briljant uitgezette gevaren, maar toch kun je die ondanks het bescheiden aantal knoppen van de GBC op talloze manieren te lijf gaan. Na twaalf jaar nog steeds grote klasse!

Ook flipperspelletjes zijn zeer geschikt voor de GameBoy, vooral omdat je ze telkens voor korte perioden kunt spelen. Naast oudere maar uitstekende zwartwitbroeders als GameTeks Pinball Deluxe en Nintendo's Kirby's Pinball Land zijn er nu twee nieuwe titels verschenen: Disney's The Little Mermaid II: Pinball Frenzy en Nintendo's Pokémon Pinball. Typisch van die spellen die uitgevers als haastklus op de markt gooien om in te haken op een film of rage. Deze keer zijn het echter twee bijzonder aardige flipperspellen met innemende ondersteunende muziek. Door goed te spelen kun je zowel een boel punten scoren als nieuwe onderdelen van een avontuur ontsluiten. Leuk!

De GameBoy Color is ook krachtig genoeg om sportspellen te draaien. Nintendo zelf komt er met twee: Mario Golf en Pocket Soccer. Een relatief saai spel als golfen heeft het Japanse bedrijf tot leven weten te wekken, zelfs op het kleine schermpje, dankzij de subtiele humor van Mario. Pocket Soccer is een soort Pokémonspel voor voetballiefhebbers: je stelt je eigen (vijfmans)team samen, traint ze uitputtend en laat ze los op de tegenstander in een goed ontworpen en geanimeerd potje voetbal op verschillende locaties.

De ultieme puzzel is en blijft natuurlijk Tetris, maar Nintendo heeft meer dan alleen vallende blokjes in huis. Vijf spelletjes zijn gebundeld in Game & Watch Gallery 3. De Game & Watch-spelletjes waren ooit horloges waarop je ook een spelletje kon spelen; ze stammen uit tijden van ver voor de GameBoy. Nu kun je ze zowel in hun oorspronkelijke vorm als in een voor de GameBoy Color opgelapte versie spelen. Super simpel (de rekenkracht was destijds natuurlijk minimaal) maar erg onderhoudend.

Misschien wel het leukste GameBoy-project is nu eens géén spel. Het is een 12-inch vinyl EP van de Duitse groep Klangstabil getiteld Sprite storage format, uitgegeven op het label Ant-Zen. Op alle zes nummers wordt de GameBoy als klankbron, d.w.z. als synthesizer, gebruikt. De muziek behoort tot het in muzikale undergroundkringen populaire electronika-genre en bestaat uit rauwe, robotachtige klanken die het niet slecht zouden doen in een enge sciencefictionfilm of een Tsjechische animatie. De EP is verkrijgbaar via de gespecialiseerde vinyl- of import-platenwinkel. Meer over dit muzikale experiment op www.ant-zen.com en www.klangstabil.com.

Alle genoemde spellen zijn voor de GameBoy Color en kosten rond de 80 gulden.