Peking

Het lijkt wel prehistorie, maar het is nog maar een jaar geleden dat de hype rond internet op zijn hoogtepunt was.

Een collectieve gekte.

Een leeggelopen luchtbel.

Maar ook een financiële veldslag met winnaars en verliezers.

Winnaar van deze week is de 41-jarige Ruud Hendriks. De oud-journalist stapt op bij Endemol en gaat met tientallen miljoen guldens optiewinsten op zak zijn midlife-crisis uitzweten door de marathon van Peking te lopen. Een vrijheid die hij dankt aan het televisie- èn internet-succes van Big Brother waarna Endemol plots heel veel waard werd voor het Spaanse Telefónica.

Verliezer van de week is de anonieme manager nummer 37 van uitgever Reed Elsevier. Door de dreigende uittocht van het toptalent naar frisse internet-pioniers kwam dat concern vorig jaar met een mega-optieplan. De top-40 mocht, als alles goed zou gaan, over vijf jaar 760 miljoen gulden verdelen. Voor ieder een bonus van twintig keer het jaarsalaris.

Deze week bleek het plan een grote zeepbel. Vergelijkbaar met de internetbedrijven die een jaar geleden nog zo'n grote bedreiging leken te zijn. En tegen die bedreiging was het optieplan juist opgesteld. Er zit een half miljard gulden minder in de prijzenpot, blijkt nu uit het jaarverslag van Reed Elsevier: een schamele 260 miljoen gulden. Zieliger is dat er geen veertig, maar slechts 36 sleutelfiguren zijn geïndentificeerd.

De nummer 37 is zonder twijfel nu aan het solliciteren bij concurrent Wolters Kluwer, dat een heel aantrekkelijk koers heeft als uitgangspunt voor een optieplan. De nummers 1 tot en met 36 gaan over vijf jaar Hendriks gezelschap houden. Het wordt nog druk in Peking.