Hoogovens nieuw zorgenkind Corus

Bij staal- en aluminiumbedrijf Corus stapelen de problemen zich op. Zelfs het tot voor kort winstgevende Hoogovens draagt tegenwoordig bij aan de miljardenverliezen. Paniek in Londen, maar IJmuiden geeft Corus de schuld dat het noodzakelijke investeringen bij Hoogovens uitstelt.

Onder het motto `World Class IJmuiden' gaat staal- en aluminiumconcern Corus de komende weken Hoogovens onder de loep nemen. De Brits-Nederlandse onderneming hoopt daarmee een antwoord te vinden op de vraag waarom Hoogovens binnen Corus in een jaar is afgegleden van vlaggenschip tot zorgenkind. Bestuurslid Tony Pedder, binnen de raad van bestuur van Corus de hoogste baas voor de staaldivisie, noemde gisteren de prestaties van Hoogovens op dit moment tijdens een toelichting op de jaarcijfers zelfs `very poor.'

Hoogovens is momenteel zelfs niet langer winstgevend. ,,Het bedrijf draait net quitte vermoed ik'', zegt Pedder. Hij noemt dat een zorgelijke ontwikkeling voor een onderneming die pakweg twee, drie jaar geleden in de staalindustrie nog aan de wereldtop stond. ,,Qua ligging, logistiek en installaties heeft Hoogovens nog steeds de potentie een van de top drie, vier staalfabrieken in de wereld te zijn'', verklaart Pedder. ,,Daarom gaan we het bedrijf grondig doorlichten. Van het aankomen van de grondstoffen in de haven tot het sturen van de eindproducten naar onze klanten.''

Vorig jaar was Hoogovens nog het best presterende onderdeel van Corus, dat gisteren over de eerste vijftien maanden van zijn bestaan een megaverlies van bijna vijf miljard gulden presenteerde. In de eerste helft van het afgelopen jaar verdienden de Nederlanders nog 139 miljoen pond (486 miljoen gulden) voor Corus. Maar in de laatste zes maanden van 2000 is het bedrijfsresultaat ineengeschrompeld tot 36 miljoen pond (126 miljoen). En nu wordt er dus helemaal geen winst meer gemaakt.

De vraag is echter of de verslechterende situatie bij Hoogovens de Britten wel zo slecht uitkomt. In IJmuiden is het defaitisme op de werkvloer het laatste jaar sterk toegenomen bij Hoogovens, dat de honderden miljoenen winst in een bodemloze put zag verdwijnen in Engeland. Daar was Corus, het fusieproduct van British Steel en Hoogovens, gedwongen een aantal fabrieken te sluiten, waarbij 6.500 van de 28.00O banen zijn geschrapt. In Engeland wordt Corus geconfronteerd met een ingezakte thuismarkt (vooral de orders voor staal uit de auto-industrie zijn sterk teruggelopen) en exportproblemen door het dure pond ten opzichte van de euro. Nu zijn daar ook de problemen in IJmuiden nog eens bovenop gekomen.

Het wekt tegen die achtergrond nauwelijks verbazing dat bestuursvoorzitter Brian Moffat, die de plaats heeft ingenomen van de vorig jaar weggestuurde bestuursvoorzitters Fokko van Duyne en John Bryant, geen prognose voor dit jaar durft te geven.

In IJmuiden heerst echter de nodige ingehouden woede over het slordige redeneren van de rekenmeesters in Londen. Nederlandse managers van Corus wijten de teruggang in IJmuiden aan het uitblijven van een aantal noodzakelijke investeringen. Mensen op de werkvloer en de vakbonden klagen om het hardst dat een aantal productieonderdelen in IJmuiden onder de maat presteert door achterstallig onderhoud en uitgestelde investeringen. Zo zijn hoogovens 6 en 7 in IJmuiden, die respectievelijk 7.000 en 10.000 ton staal per dag produceren, volgens betrokkenen toe aan een onderhoudsbeurt, die pas voor volgend jaar op het programma staat. Maar er dreigen nu al regelmatig problemen met de zogeheten haardtemperaturen in de ovens. Wordt het binnen de hoogovens te heet dan kan het drie meter dikke metselwerk afbreken. Groot onderhoud aan een hoogoven kost al gauw een 250 miljoen gulden. Onderhoudsgeld dat Corus op dit moment niet beschikbaar heeft. ,,De installaties zijn uitgemolken'', zegt een vakbondbestuurder. ,,Daarvoor krijgt Corus nu de rekening gepresenteerd.''

Naast de verslechterende condities op de staalmarkt heeft Hoogovens ook problemen met zijn Direct Sheet Plant (DSP, kosten 600 miljoen gulden), die gieten en walsen integreert. Bij het leren omgaan met deze nieuwe installatie ontstonden problemen die voor vertraging bij de productie zorgden. Uit Londen is inmiddels de oekaze gekomen dat de nieuwe DSP zo snel mogelijk 100 procent operationeel moet zijn. Voor FNV-bestuurder Jos Duynhoven staat voorop dat de werkgelegenheid intact blijft. Bij de fusie in 1999 is een werkgarantie voor het personeel afgegeven voor vijf jaar. ,,Daar tornen we niet aan'', zegt Duynhoven.