VVD slikt harde woorden in

De VVD voerde de druk op het `bezopen' taxi-akkoord dagenlang op. Gisteren haalden de liberalen bakzeil.

In de pauze telde John Goring zijn knopen. De VVD-fractieleider moest kiezen: crisis in het Amsterdamse college of excuses aan GroenLinks.

Voor de pauze had hij nog gezegd niets terug te nemen van de harde woorden aan het adres van GroenLinks-wethouder Köhler. De VVD vond het nog steeds `bezopen' en `schandalig' dat Köhler een akkoord met de Taxicentrale Amsterdam sloot, uitgerekend op de dag dat de topmannen in de cel werden gezet.

Volgens Goring hoefden voor die opmerkingen geen excuses gemaakt te worden. Het was allemaal gezegd ,,in de hectiek van het moment'' en ,,zonder de kennis die we nu hebben''. Moet kunnen.

Maar dat vond GroenLinks nou net niet. Niet meer, om precies te zijn. ,,De maat is vol'', schreef fractieleider Herma Hofmeijer aan haar collega's. Het was ,,al de zoveelste keer'' dat de VVD in de media kritiek uitte op besluiten van het college van B en W. Goedkope, populistische kritiek, volgens GroenLinks.

Eerst het rekeningrijden en de erfpacht, toen de Sociale Dienst en de Noord-Zuidlijn. Die laatste keer was de kritiek ook al gericht aan het adres van Köhler (GroenLinks). Dat leek op wethoudertje-pesten en GroenLinks vond dat de VVD nu te vaak de grens van loyale coalitiepartner had overschreden.

,,De VVD verkiest te vaak de publicitaire winst boven de gedeelde verantwoordelijkheid'', zei Hofmeijer. Daar moest maar eens een einde aan komen. Köhler zelf zei dat hem ,,het werken onmogelijk werd gemaakt''. Als de VVD niet zou inbinden en geen beterschap zou beloven, was GroenLinks bereid de coalitie te breken.

En daar had nou net helemaal niemand zin in. Coalitie-onderhandelingen, een nieuwe verdeling van portefeuilles, misschien andere wethouders? Onhandig. Er moeten belangrijke zaken worden geregeld, zei de een. De huidige wethouders zijn goed ingewerkt, zei de ander.

De VVD realiseerde zich langzamerhand behoorlijk alleen te staan. De partij steunde het akkoord, waarvan ze dus volhielden dat het bezopen was, inmiddels wel. Dat werd moeilijk uit te leggen. De eigen wethouders vonden dat er een oplossing moest komen. De coalitiepartners voerden de druk op.

,,Hanig gedrag'', zei PvdA'er Piersma. ,,Kinderachtig'', volgens D66'er Hemmes. Om de inhoud ging het allang niet meer. Alle partijen in de gemeenteraad steunden Köhlers akkoord met de Taxicentrale Amsterdam, sommigen zelfs con amore. En om nou een crisis te krijgen over gezichtsverlies ging iedereen te ver.

Na de pauze bleek de angel uit het conflict gehaald. VVD'er Hooijmaijers zei dat ,,als iedereen iets anders heeft verstaan dan ik bedoelde, was dat niet de bedoeling''. Wethouder Köhler zei dat hij het begreep en daarmee was het goed. GroenLinks-fractievoorzitter Hofmeijer nam er ook genoegen mee, want ze wilde ,,geen kommaneuker'' zijn.

Vervolgens spraken alle partijen vroom het vertrouwen in de coalitie uit. Maar daar schuilt nog wel een probleem. De angel is eruit, maar het zweert nog wel in de gemeenteraad.

De aanbesteding van de Noord-Zuidlijn is een miljardenproject, de onderhandelingen lopen uiterst moeizaam. Gaat dat fout, dan kan de de bijna-crisis (,,Mijn eerste, en zo snel al!'', zei de nieuwe burgemeester Cohen na afloop vrolijk) gemakkelijk een echte crisis worden.