`Het ging over God'

Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat een club van. Wereldreizigers, bonsai-fans of biografen, allemaal hebben ze zich verenigd. Deel 14 in een serie: de `Jonge vrienden van de Opera'.

Thuis heeft Adriaan Reinink slechts twee opera-cd's. Bovendien is de voorzitter van Fidelio, de club van `Jonge vrienden van de Opera' met zijn 31 jaar officieel drie jaar te oud om lid te kunnen zijn. Maar daar zit Reinink niet mee: ,,Ik organiseer zo veel, dat ik er wel bij móet zijn. Ik zie ook zó veel opera's in het theater en ga naar zó veel concerten, dat ik niet naar platen hoef te luisteren. Ik heb het thuis liever stil, muziek doet me te veel om er bij te kunnen werken.''

Fidelio – de naam is ontleend aan Beethovens enige opera – begon in 1998 als aparte vereniging en vormt nu een onderdeel van de Vrienden van de Opera, die meer dan 6.000 leden heeft. ,,Het nadeel van het samengaan was dat de leeftijdsgrens werd verlaagd. Anders zouden te veel `oudere' jongeren met leasebakken goedkope kaartjes voor de Nederlandse Opera krijgen. Ons ledenbestand is daardoor ook teruggelopen, van 140 tot nu tegen de honderd. Dat moeten er weer meer worden. Toen we laatst naar Otello in Brussel gingen, zaten er maar vijftien mensen in de bus. Het lijkt weinig, maar het is wel bijna een vijfde van al onze leden! Bij ontmoetingen met operaregisseur Peter Sellars waren er wel vijftig mensen.''

Het lidmaatschap van Fidelio biedt jongeren tot en met 28 jaar voor 25 gulden per jaar allerlei voordelen en mogelijkheden, zoals een abonnement bij de Nederlandse Opera tegen gereduceerd tarief. De club organiseert ontmoetingen met regisseurs, dirigenten en zangers, introducties over opera's, bezoeken aan repetities zoals bij de Nationale Reisopera, rondleidingen in theaters en reizen naar buitenlandse voorstellingen. Ook is er een nieuwsbulletin.

Reinink richtte Fidelio op na een bezoek in 1997 aan de European Youth Culture Meeting, georganiseerd door de Junge Freunde van de Salzburger Festspiele. ,,Een week met voorstellingen, ontmoetingen met regisseurs, dirigenten, workshops voor regie, fotografie, decorontwerp. Ik dacht, dat moeten we in Nederland ook hebben.''

Adriaan Reinink heeft de liefde voor kunst en organiseren niet van vreemden. Zijn grootvader dr. H.J. Reinink, destijds directeur-generaal van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, was een van de oprichters van het Holland Festival. Het begin van zijn liefde voor opera begon bij Reinink op elfjarige leeftijd, bij het zien van een tv-uitzending van Monteverdi's Orfeo, een van de eerste opera's. Vanaf zijn twaalfde had hij een abonnement op de voorstellingen van de Nederlandse Opera in Utrecht, waar hij met zijn vader naartoe ging. ,,Ik beleef opera anders dan de meeste liefhebbers. Ik ben sterk visueel ingesteld, ik onthoud gemakkelijker hoe het eruit zag dan hoe het klonk. Om dat te compenseren, ging ik muziekwetenschap studeren.''

Reinink is inmiddels assistent-regisseur bij operaproducties. ,,Op het ogenblik heb ik een time-out en doe ik op dat gebied niets. De afgelopen jaren heb ik gewerkt bij De Nederlandse Opera, al moest ik bij Tosca vooral uit de ogen van regisseur Lehnhoff blijven.'' Bij de Nationale Reisopera assisteerde Reinink bij La bohème, Katja Kabanova, bij Opera Zuid bij De zaak Makropoulos. En hij regisseerde bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag een opera van een leerling-componist die zelf nog nooit een opera had gezien. ,,Wel prachtige muziek, het ging over God. Als me nu een regie zou worden aangeboden, zou ik het doen. Het liefst een nieuw stuk van een eigentijdse componist, daarmee kun je experimenteren. Nee, niet Beethovens Fidelio, absoluut niet!''

Fidelio, Jonge vrienden van de Opera, Waterlooplein 22, Amsterdam. Tel. 020-5518282. Ma, di, vr 9-13u. Email: secretariaat@vriendenvdopera.demon.nl