Fusie tussen twee groepen uitgevers

De uitgeversgroepen Bosch & Keuning en Veen gaan fuseren. Het bedrijf dat zo ontstaat zal Veen Bosch & Keuning Uitgevers heten. Veen doet een openbaar bod op alle aandelen van Bosch & Keuning dat 41 procent boven de marktprijs ligt.

Dat hebben beide uitgeverijen vanmorgen bekendgemaakt. Ze verwachten de fusie op korte termijn af te ronden. Jaap Atema, nu algemeen directeur van Bosch & Keuning, komt aan het hoofd van het bedrijf te staan, bijgestaan door Bert de Groot (nu directeur van Veen) en Sicco Reeskamp. Die laatste zal optreden als directeur financiën.

Tot de Bosch & Keuning groep behoren de uitgeverijen Ambo-Anthos, Fontein, De Prom, Houtekiet, Tirion en J.H. Kok. Auteurs als Nicci French, Yvonne Keuls en Jostein Gaarder staan er onder contract. De Veen groep bestaat uit onder meer de uitgeverijen Contact, Atlas, L.J. Veen, Luitingh-Sijthoff, Kosmos-Z&K, woordenboekuitgever Van Dale. Auteurs van deze groep zijn onder anderen Geert Mak, Salman Rushdie en John Le Carré. Ook worden tijdschriften als Filosofie Magazine en Historisch Nieuwsblad er gemaakt.

Het nieuwe concern wordt het tweede in grootte op de Nederlandse boekenmarkt met een marktaandeel van 32 procent, een procent minder dan marktleider PCM. Bij Bosch & Keuning werken 220 mensen, bij Veen 170. Er wordt geen vermindering van het aantal personeelsleden verwacht. De gezamenlijke omzet van de bedrijven is ongeveer 113 miljoen euro (250 miljoen gulden).

Volgens Bert de Groot, de directeur van Veen, is de fusie een `logische stap' voor beide bedrijven. ,,We vullen elkaar goed aan. Toen Veen zich twee jaar geleden verzelfstandigde uit Wolters Kluwer hebben we al duidelijk gemaakt dat we willen groeien. Het was niet onmogelijk geweest op de oude voet verder te gaan, maar deze bredere basis kan ons bijvoorbeeld helpen bij de investeringen in nieuwe technologieën.'' De fusie past in een al jaren vooortdurende fusiegolf onder Nederlandse uitgevers, die wordt versterkt doordat de bedrijven onzeker zijn over de ontwikkelingen van digitale uitgeefmethoden, zoals printing on demand en het uitgeven van elektronische boeken.

Ook Wim Hazeu, directeur van uitgeverij Fontein, is tevreden met de fusie. ,,Aan het literaire front zijn we breder geworden en onze positie als thriller-uitgever wordt belangrijk versterkt. Dat geeft grote voordelen op het gebied van publiciteit en internet.''