Wie is waar

Wie de eigenwijze ingenieur Hans van der Wielen (59) ooit moet opvolgen als bestuursvoorzitter van voedingsconcern Numico is iedereen die het bedrijf kent een raadsel. Hij heeft de babyvoedingsproducent Nutricia de afgelopen vier jaar omgebouwd tot een internationale vitaminefabrikant. Maar de leiding van Numico is zozeer een onemanshow, dat er in drie jaar tijd twee financiële medebestuursleden zijn opgestapt. In elk geval zal Joost Manassen, de directeur van Nutricia Nederland, hem niet opvolgen. Hij is per 1 april benoemd tot president van Douwe Egberts Nederland, onderdeel van het Amerikaanse voedingsconcern Sara Lee. ,,Na dertien jaar Numico wilde ik weleens zien hoe het bij een ander bedrijf gaat'', zegt hij.

Misschien dat vertrekkend Philips-topman Cor Boonstra iemand weet voor Numico, want hij wordt binnenkort commissaris bij het concern. En bij Heineken. En hij was het al bij Ahold, Hunter Douglas, Amstelland en Atos/Origin. Hij behoort nu tot de selecte club oud-zakenmannen die commissaris zijn bij vier of meer bedrijven met een plaats in de AEX- of Midkap-index: D. Eustace, F. Fentener van Vlissingen, R. Hazelhoff, A. Jacobs, P. Kalff, A. Loudon, H. de Ruiter, M. Veen en M. Ververs. Boonstra (63) krijgt het druk, want hij wil volgens zijn woordvoerder vanaf 1 mei in elk geval meer tijd besteden aan ,,de dingen die hij leuk vindt''. Zeilen, lezen, naar jazzmuziek luisteren en van beeldende kunst genieten.

Cees de Boo krijgt vanaf 1 mei de verantwoordelijkheid over de ontwikkeling van 90.000 vierkante meter, ongeveer 22 mega-supermarkten. Hij is benoemd tot directievoorzitter van NS Vastgoed, een van de grootste projectontwikkelaars in Nederland. De Boo is directeur Vastgoed geweest bij Aegon, dat belegt in onroerend goed. Hij is nu vice-voorzitter bij Rodamco Europe.

Lennart Booij en Erik van Bruggen mogen blij zijn dat ze twee jaar geleden níet zijn gekozen als voorzitter van de Partij van de Arbeid. Marijke van Hees, die dat wel werd, is binnen anderhalf jaar weggepest door de partij. Booij en Van Bruggen hebben intussen een PR-bureau opgebouwd onder het wervende motto `bedrijf in beweging, beweging in bedrijf'. ,,Vanaf de oprichting voeren wij campagnes voor organisaties en bedrijven die passen bij onze ideeën en waarin we geloven'', aldus de twee oud-politici in hun folder. Een greep uit de cliënten: verzekeraar Aegon en het ministerie van Economische Zaken. Ook werkten ze vorig jaar voor het Wereld Water Forum waarbij ze trots meldden dat ,,De Prins van Oranje'' zou komen. Vier jaar geleden bepleitten ze in hun Niet Nix pamflet nog afschaffing van de monarchie.

Frederiek Weeda; personalia@nrc.nl