Valt de EO van zijn geloof?

,,Eén groot misverstand'', noemt EO-directeur H. Hagoort het. Gisteren meldde het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) dat de Evangelische Omroep het volgende seizoen minder programma's met een `boodschap' zou gaan maken. Van de verkondigende programma's zou een aantal verdwijnen, het restant verhuist naar de late avond, aldus het persbureau.

Volgens Hagoort wordt hiermee ten onrechte de indruk gewekt dat het om een ingrijpende beleidsverandering gaat. Dat het evangelie in de toekomst plaats zal moeten moeten maken voor meer wereldse zaken. ,,Onzin'', zegt de EO-directeur. Het komend seizoen zullen er enkele verkondigende programma's sneuvelen, zoals De Vierde Dimensie, maar dat betekent niet dat de zendtijd voor verkondigende programma's ook wordt teruggebracht.

Hagoort: ,,De ervaring leert dat langlopende programma's, zoals De Verandering, zich beter nestelen bij de kijker. Daarom hebben wij besloten dat programma volgend seizoen uit te breiden van 10 naar 26 afleveringen.'' Ook de voorgenomen samensmelting van drie bijbelstudieprogramma's is bedoeld om de herkenbaarheid te vergroten. Hagoort: ,,Het is een kwestie van herschikking, niets meer, niets minder.''

Toch lijkt de impliciete conclusie van het ANP — de EO wil een groter bereik, en past daarvoor haar formule aan — niet helemaal ongerechtvaardigd. Wie de omroep de afgelopen jaren vanaf de zijlijn heeft gevolgd kan niet anders dan concluderen dat het roer langzaam maar zeker omgaat. De boodschap wordt niet verloochend, maar wel anders verpakt. Toegankelijker.

Zo lanceerde de omroep in januari Doei, een vlotte dramaserie over het wel en wee van een meidengroep (de bijbehorende website doet niet onder voor die van enig ander popidool). In dezelfde periode startte Jong & Ontspoord, een programma over jeugdige delinquenten, geproduceerd door John de Mol. En op 21 maart gaat bij de EO Het Negende Uur in première, een speelfilm over een prostituee, een godslasteraar en een homo.

,,We willen met onze boodschap het marktplein op'', licht EO-directeur Hagoort het nieuwe programma-aanbod toe. ,,We willen aansluiten bij een breder publiek.'' Die missie lijkt vooralsnog aardig te slagen. Zo werd vorige maand bekend dat de EO vanaf volgend seizoen voor het eerst ook op Nederland 3 gaat uitzenden. Tom Kamlag, netcoördinator van Nederland 3, heeft in het nieuwe uitzendschema plaats ingeruimd voor een nieuw interviewprogramma, Kortsluiten, waarin gasten worden geconfronteerd met idealen of daden uit hun verleden.

Het programma — dat volgens Hagoort ,,beslist niet inlevert op de boodschap'' — is volgens Kamlag grensverleggend genoeg voor het profiel van het derde net. De NOS moet het uitzendschema formeel nog goedkeuren, maar volgens een EO-woordvoerder ,,is de zaak zo goed als rond''.

Vanavond maakt NieuwsTribune de `Reclameman van het Jaar 2000' bekend. Een van de genomineerden: EO-coryfee Andries Knevel. Hij heeft zich volgens het vakblad ontwikkeld tot hét gezicht van de EO, ,,de omroep met de sterkste ledengroei en trouwste achterban''. Nu maar afwachten of de boodschap in goede aarde valt.