SBS neemt belang in internetwarenhuis

Het mediaconcern SBS Broadcasting, in Nederland eigenaar van de tv-zenders SBS 6 en Net 5, heeft voor 8 miljoen gulden een belang van 20 procent gekocht in het internetwarenhuis DeWinkel.com. Dat hebben beide bedrijven vanochtend bekendgemaakt.

DeWinkel, gevestigd in Alkmaar, is een warenhuis op internet dat zegt zo'n 24.000 verschillende artikelen te kunnen leveren. Het is minder bekend dan een Nederlandse concurrent als Hot-Orange, maar daar moet nu verandering in komen. ,,We hebben, zo schat ik, ongeveer evenveel omzet als Hot-Orange'', zegt oprichter Ruud Bredewold van DeWinkel in een toelichting. ,,We hebben sinds 1999 in betrekkelijke stilte gewerkt aan het opbouwen van onze organisatie. In Nederland beginnen we nu met een uitgebreide campagne.'' In Europa wil het bedrijf snel in zes landen aan de slag.

Bij SBS valt de investering onder de divisie `nieuwe media' die vanuit Londen opereert. Met DeWinkel wil SBS zijn internetactiviteiten uitbreiden naar e-commerce.

SBS is actief in elf landen en heeft in de meeste landen ook breed opgezette internet-portals (toegangspoorten) rond de tv-zenders en radiostations. DeWinkel gaat voor de websites winkels maken. Dat zal voor een deel onder een gezamelijk merk gebeuren.

SBS heeft in Nederland op televisie een marktaandeel van bijna 25 procent onder kijkers van 20 tot 29 jaar. Het concern onderhandelt over de komst van Veronica als derde Nederlandse zender.