ROERGEBAKKEN AMSOI

Je zou toch denken dat in welvarend Nederland praktisch elke groente wel een plaats heeft gekregen op de schappen van de supermarkt of de groentewinkel. Toch kom ik nog geregeld groenten tegen die voor mij nieuw zijn. Amsoi bijvoorbeeld, een koolsoort met lange groene, ruwe bladeren. Engelsen spreken van `mustard greens', Fransen van `moutarde brune' en Duitsers van `Indischer Senf'. Dat zegt wat over de smaak: het prikkelende van mosterd. In Suriname is amsoi een vertrouwde groente, economisch interessant omdat de kool razendsnel groeit. Amsoi wordt veelal gegeten als vegetarisch bijgerecht, met de bovenstaande ingrediënten behalve de garnalen, maar van een combinatie met die garnalen, of met zoutvlees of ham, zal een Surinamer niet vreemd staan te kijken.

Amsoi is te koop op markten, in Surinaamse winkels en speciaalzaken. De bladeren verflensen snel, dus het is zaak de groente zo snel mogelijk te gebruiken. Snijd de stronken (steelaanzet) weg en desgewenst een deel van de nerf. Was de bladeren in ruim koud water en snijd ze dan in smalle slierten, net als bij andijvie. Laat die slierten goed uitlekken in een vergiet. Pel en snipper de ui, pel en pers de tenen knoflook. Snijd de peper fijn. Verhit de olie in een wok en fruit hierin twee minuten lang ui, knoflook en peper. Doe de amsoi er bij. Roerbak de groente 5 tot 10 minuten tot de amsoi gaar, maar nog knapperig is. Verkruimel het bouillonblok boven de wok. Amsoi is niet als spinazie, die bij verwarming snel slinkt en water afscheidt. Toch kan ook bij het roerbakken van amsoi een overmaat aan vocht vrijkomen; schenk dat dan uit de pan. Doe de garnalen er bij en roerbak ze kort mee tot ze warm zijn. Op smaak brengen met zout. Eet er rijst bij of serveer de groente bij kip of vis.