`Het spannendst is nu wat de koers gaat doen'

De overheid brengt haar belang terug in TPG. ,,Een goede zaak'', vindt topman Ad Scheepbouwer. Deze week promoot hij het aandeel TPG in binnen- en buitenland.

Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van TPG is vroeg opgestaan vanochtend. Om half acht begint hij in de boardroom van het Amsterdamse Okura hotel aan een kop koffie en een muffin, ,,Mijn ontbijt', mompelt hij. De komende dagen zal het niet anders zijn voor de TPG-baas. Hij moet een emissie van aandelen zien te verkopen aan institutionele beleggers in Europa. Daar heeft hij vier dagen de tijd voor.

Vanmiddag komen de beleggers naar Amsterdam, daarna gaat hij naar Utrecht. Vanavond Londen, tot morgenavond tien uur, ,,daar zitten de belangrijkste vermogensbeheerders'. Woensdag weer Amsterdam en donderdag zit hij de hele dag in Milaan. Dan sluit de inschrijving.

De overheid brengt haar belang in TPG terug. Een van de redenen is dat het traditionele postvervoer, dat enkele jaren geleden nog volledig in staatshanden was, steeds minder belangrijk is. In 1994 bracht de overheid haar belang in TPG al terug van 100 naar 75 procent, een jaar later naar 45 procent. Door verwatering van aandelen is dat percentage uiteindelijk 43,3 geworden.

,,Dat ze vanaf naar eenderde teruggaan wisten we al, dat had ook vorig jaar of volgend jaar kunnen gebeuren'', zegt Scheepbouwer. ,,Maar het streven om uiteindelijk terug te gaan naar een veel kleiner belang, dat is nieuw.'' Dat de overheid en TPG nu met het nieuws naar buiten komen heeft volgens Scheepbouwer niets te maken met mogelijke toekomstige allianties. ,,Dit heeft uitsluitend te maken met het streven van de overheid steeds vaker belangen in bedrijven af te stoten.'' De aangekondigde gezamenlijke onderneming die TPG met British Post Office (Royal Mail) en Singapore Post wil beginnen in België, stuitte op problemen van de Europese Commissie. Scheepbouwer verwacht dat als TPG de internatonale mailafdeling van TNT in Nederland verkoopt (omzet 25 miljoen gulden), de bedrijven nog deze week toestemming krijgen van de Europese Commissie.

Vorig jaar november zijn de overheid en het postbedrijf om de tafel gaan zitten. De overheid had bij de privatisering van PTT Post gezegd dat ze tot 2004 eenderde van het bedrijf in handen zou houden. Nu besloten de ministers Netelnbos van Verkeer en Waterstaat en Zalm van Financiën dat ze nog maar 10 procent wilden behouden. De hoeveelheid aandelen die verkocht zou worden en de manier waarop die verkoop zou verlopen werd al snel duidelijk, maar toen moest ook nog worden beslist wat er met de postconcessie zou gebeuren, met het ,,bijzondere aandeel' (golden share) van de overheid en met het recht van de overheid om commissarissen te benoemen. Daar zijn ze nu uitgekomen.

Scheepbouwer, sinds 1992 bestuurslid van PTT (toen nog post én telecom), legt uit dat toen de post van KPN werd gescheiden, het te ingewikkeld was om de postconcessie aan de uitvoerende postdivisie van TPG te hangen. ,,Het traject zou te lang worden. Het was sneller om de bedrijven meteen te knippen.' De afgelopen jaren hebben de wetten voor posthandelingen aan het hele bedrijf gekleefd, dus golden de regels ook voor de express- en de logistieke divisie van TPG. ,,Dat gaf wel eens problemen, die kunnen nu verholpen worden'. Het bijzondere aandeel van de overheid in TPG zal in de toekomst ook alleen voor PTT Post gelden.

,,Een goede zaak', noemt Scheepbouwer de plannen van de overheid om meer afstand te nemen van zijn bedrijf, maar het enthousiasme dat de meeste bestuursvoorzitters opbrengen als de overheid meer afstand neemt, mist hij. De jaarcijfers vindt hij belangrijker: ,,Daar hebben we een jaar lang met z'n allen naar toe gewerkt.' Maar de goede jaarcijfers zijn de komende dagen juist van belang. ,,Het spannendst is nu wat de koers gaat doen', zei Scheepbouwer vanochtend. ,,De jaarcijfers zijn uitstekend, de verwachtingen zijn goed, maar we hebben wel te maken met een emissie, dat pakt meestal negatief uit.'

De overheid is een goede aandeelhouder geweest, meent Scheepbouwer en het is ook prettig dat ze straks 10 procent zal houden. Op den duur zal de overheid mogelijk de handen geheel van het postbedrijf af trekken, zegt hij, maar zolang de liberalisering van de post in Europa nog niet rond is, is het goed dat de overheid gesprekspartner blijft. Zo blijven de ministers belanghebbenden. Nederland loopt voorop als het gaat om het vrijgeven van de Europese postmarkt en van Scheepbouwer is bekend dat hij fervent voorstander is van een vrije postmarkt. Tijdens de persconferentie vanochtend zei hij een uiteindelijke beslissing over de postmonopolies in Europa te verwachten in de tweede helft van dit jaar.