Robbie Williams blijft altijd een rasartiest

De Robbie Williams die tien jaar geleden voor het eerst van zich deed spreken als de benjamin van de archetypische boyband Take That, had nog bijna niets van de rasartiest die hij nu is. Razendsnel veranderde hij van een marionet in handen van een slimme manager in een veelzijdig popzanger, die al het goede van Tom Jones, Elton John en Freddie Mercury in zich verenigt. Hij is rocker, entertainer, tieneridool en zanger van serieuze popsongs in één. Bijna had hij iedereen in een vol Ahoy' donderdagavond de pop-show van het jaar bezorgd, als zijn stem hem niet in de steek zou hebben gelaten. ,,My voice is going'', waarschuwde de verkouden zanger voordat hij zijn setlist drastisch moest inkorten. Zelfs toen hij na een goed uur op de piano neerplofte om het publiek in de meezingers `She's the one' en `Angels' te dirigeren, slaagde hij er nog niet in om zijn getergde stembanden te sparen. Robbie Williams zong dóór totdat hij er bij neerviel.

De avond begon toepasselijk met het uitbundige `Let me entertain you', gevolgd door een schijnbaar geïmproviseerde cover van U2's `Beautiful day'. Williams houdt van veel muziekjes en beperkt zich niet alleen tot zijn eigen nummers, zo bleek ook uit zijn versie van Oasis' `Wonderwall'. Bij een mindere artiest zouden die hoogtepunten uit andermans repertoire een teken van zwakte inhouden, maar Robbie heeft daarnaast nog genoeg hits uit eigen koker om er een vrolijke avond van de maken. Na de spectaculaire opening van een band die met apparatuur en al uit de lucht werd neergetakeld, verliep het concert zonder overdreven showeffecten. De muziek en enkele geprojecteerde fragmenten uit de bijbehorende videoclips deden het werk en de intro's van `Old before I die' en de Shirley Bassey-pastiche `Supreme' hoefden maar ingezet te worden of de mensenmassa kwam in beweging.

Disco, rock en fakkelballades: Robbie Williams is van alle markten thuis. Als een volwaardig discipel van Elvis Presley wees hij met trefzekere gebaren op één enkele persoon in het publiek, om een zin als ,,all the best women are married / all the handsome man are gay'' kracht bij te zetten. Omdat hij zijn zere keel al voelde aankomen, zei hij, had hij niet dit Rotterdamse concert maar wel de volgende avond in Zürich afgezegd: ,,I've never liked the Swiss anyway!' De tekst van Better man veranderde hij in `I'm doing all I can / to be in Rotterdam.'' Al die grappige details maken Williams tot een entertainer die de interactie met een massapubliek aandurft en niet zomaar een lesje afdraait. Dat er na de stemverheffing van het bombastische Eurovisielied `Millennium' bijna geen geluid meer uit zijn keel kwam, was het beste bewijs van zijn inspanningen om het publiek te plezieren. Als hij over een week bij zijn herhalingsconcert in Ahoy' weer wat is opgeknapt, wordt het vast nog veel leuker.

Concert: Robbie Williams. Gehoord: 8/3 Ahoy', Rotterdam. Herhaling: 16/3 Ahoy.