Autosport?

De Amerikaanse coureur Earnhardt overleed onlangs na een botsing. Ook op de Formule I-circuits van Monza, Melbourne en Hockenheim vielen doden te betreuren. Hoe gevaarlijk is de autosport?

Gijs van Lennep, oud-Formule I-coureur: ,,Binnen de autosport wordt hard gewerkt om ongelukken te voorkomen. Ach, ook in het normale verkeer overlijden mensen. Als een wielrenner hard van een berg fietst, worden ook niet altijd hekken langs de kant van de weg geplaatst. De laatste tien jaar zijn er in de Formule I minder doden gevallen. Als je aan professionele autosport doet, weet je wat de risico's zijn. Een ongeluk is vaak een samenloop van omstandigheden. In Monza en Melbourne stierven officials die in aanraking waren gekomen met brokstukken. Ik loop al veertig jaar rond op het circuit van Zandvoort, maar heb nog nooit een wiel tegen mijn hoofd gehad. Het is te kort door de bocht om te stellen dat de autosport per definitie gevaarlijk is.''

Jan Lammers, oud-Formule I-coureur: ,,Je kunt de autosport gerust gevaarlijk noemen. Toch worden bij wedstrijden veel veiligheidsmaatregelen getroffen. Er vliegen ook traumahelikopters vliegen rond en verplegend personeel is aanwezig. Door betere voorzieningen zijn de afgelopen jaren minder doden gevallen op circuits. In Melbourne reed Villeneuve zijn auto kapot, maar hij stapte er vrijwel ongedeerd uit. Een wedstrijd moet worden gestaakt als iemand overlijdt? Dat blijft een lastige afweging. Afgelopen week vonden een aantal bondsfunctionarissen de dood. De autosport was hun leven, ze hadden zeker gewild dat de wedstrijd door zou gaan.''

Christijan Albers, Formule III-coureur: ,,De autosport is minder gevaarlijk dan in het verleden. Dodelijke ongelukken komen nog maar zelden voor. In Monza overleed een functionaris omdat hij buiten de hekken stond, in Melbourne kreeg iemand een wiel tegen zijn hoofd. Op autosnelwegen gebeuren ook ongelukken. De autosport heeft ook zijn positieve kanten, want coureurs testen noviteiten die later worden gebruikt in het normale verkeer. De Formule I is relatief veilig. Twee jaar geleden knalde Schumacher met tweehonderd kilometer tegen een muur op, maar zware verwondingen had hij niet. De veiligheid is nooit groot genoeg, maar binnen de autosport wordt er alles aan gedaan om de risico's te beperken. In andere sporten gebeurt ook weleens wat. Wat te denken van de paardensport? En is het wel zo veilig om in een vliegtuig te stappen?''

Hans Fontijn, woordvoerder Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR): ,,De motoren van Formule I-auto's worden getest op duurzaamheid. Die gegevens worden gebruikt bij het fabriceren van personenauto's. De Formule I, II en III kunnen echter niet vergeleken worden met het normale verkeer. Het is gevaarlijk om mee te doen aan wedstrijden in de Formule I. De coureurs rijden met grote snelheden, omringen elkaar en moeten in fracties van seconden beslissingen nemen.''

Huub Rothengatter, manager Formule I-coureur Jos Verstappen: ,,Die Amerikaan Earnhardt deed mee aan een Nashcar-wedstrijd, die valt niet te vergelijken met een Formule I-race. Wat er in Monza en Melbourne is gebeurd, is een tragische samenloop van omstandigheden. De Formule I is veiliger dan ooit tevoren, dat bewijzen ook statistische gegevens. Bij rellen in een voetbalstadion wordt toch ook niet meteen beweerd dat de voetbalsport onveilig is? Binnen de autosportwereld is iedereen tevreden over de bestaande veiligheidsmaatregelen.''

Wolfgang Schattling, woordvoerder Formule I-team Mercedes: ,,De internationale autosportbond FIA doet er alles aan om Formule I-wedstrijden veilig te laten verlopen. Op en langs een circuit wordt niets aan het toeval overgelaten. Maar je kunt risico's nooit tot nul reduceren, maar het is niet terecht om te stellen dat de autosport gevaarlijker is dan sommige andere sporten.''